- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Van hardwarefabrikant naar softwareontwikkelaar naar dienstverlener. Siemens Digital Industries heeft het vizier de afgelopen tien jaar flink verruimd. Maar de missie is nog steeds dezelfde: de productie van klanten beter maken. En anno 2024 betekent dat ook duurzamer maken. Door assets gedurende hun hele levenscyclus te ondersteunen met diensten, bundelt Siemens Digital Industries de krachten met zijn klanten om meer circulariteit te bereiken en tegelijkertijd de kosten op het gebied van energie en grondstoffen te verlagen.
Het aanbod van Siemens Digital Industries voor industriële klanten kent drie pijlers: procesautomatisering, fabrieksautomatisering en motion control. De divisie Services enerzijds en de divisie Software anderzijds vullen elkaar aan door ondersteunende diensten en software aan te bieden voor elk van deze bedrijfsonderdelen. De afgelopen twee jaar stond Margherita Adragna aan het hoofd van de divisie Services voor industriële klanten. Ze legt uit wat dat precies inhoudt. “Waar het op neerkomt: we willen een integraal onderdeel worden van de volledige levenscyclus van de fabrieken van onze klanten. Dat doen we door onze klanten te helpen hun digitale transformatie te versnellen en daardoor sneller, efficiënter en flexibeler te produceren. Ten tweede willen we ervoor zorgen dat de processen van onze klanten zo soepel en efficiënt mogelijk verlopen. Zij kunnen zich dan richten op hun productie, wij op het draaiende houden van hun fabrieken en machines. Tot slot stellen we hen in staat om groenere keuzes te maken door ons te richten op het refurbishen en herfabriceren van assets.”
Adragna ziet twee sleutelconcepten om die missie te vervullen. “De grootste uitdaging bij het beheren van diensten is het beheersen van je kosten en je eigen CO2-voetafdruk. Daarom streven we bij Siemens naar het leveren van de hoogste klantenwaarde en geloven we dat we met een ecosysteem van partners de beste diensten kunnen leveren voor de uitdagingen van onze klanten – altijd en overal. Dan kun je overal ter wereld dezelfde kwaliteit van dienstverlening garanderen. Daarnaast moet je transparantie creëren over die hele waardeketen, wat er in je producten gaat zitten, maar ook wat je er nog mee kunt doen aan het einde van hun levensduur. Op dit moment is ongeveer 80% van onze Siemens Motion Control-producten al klaar voor circulariteit. We gaan nog een stap verder door aanvullende eisen te stellen aan repareerbaarheid en recycleerbaarheid om echt toekomstbestendige producten te realiseren. Ons sterke streven naar waardeherstel en circulariteit komt ook tot uiting in de Siemens EcoTech – een productlabel dat onze klanten onschatbare inzichten biedt in de prestaties van producten, zodat ze beter geïnformeerde en groenere keuzes kunnen maken. Ook overheden kijken steeds vaker naar productpaspoorten om de transparantie te verbeteren, naleving van regelgeving te garanderen en duurzaamheid gedurende de hele levenscyclus van het product te bevorderen. Met ons label Siemens EcoTech zijn we daar klaar voor. We gebruiken dezelfde blockchaintechnologie als voor traceerbaarheid in food & beverage, maar breiden deze uit naar duurzaamheidscriteria. Transparantie maakt alle gegevens beschikbaar voor de hele waardeketen, zodat onze klanten bijvoorbeeld weten welke grondstoffen zijn gebruikt om de recycleerbaarheid van de producten te verbeteren.”
Minder vervangen en meer hergebruiken en recycleren is dus de weg vooruit. Maar de bedoeling van Adragna’s team is niet om meer tickets te genereren en een hersteldienst te worden. “De echte waarde ligt in het overschouwen van de hele levenscyclus. Onze focus richt zich op het voorkomen van defecten aan onderdelen en het verlengen van hun levensduur door middel van refurbishing en remanufacturing. Dit leidt tot minder stilstand van machines en daardoor een hogere beschikbaarheid van de fabriek voor onze klanten.” Predictive maintenance is dus een hefboom voor een duurzame toekomst. Met dit in het achterhoofd heeft Siemens in 2022 de start-up Senseye overgenomen. “In een ideale wereld kunnen we de onderhoudsintervallen die we vandaag kennen, inclusief smering en het vervangen van reserveonderdelen, verminderen en vervangen door een virtuele onderhoudsassistent, die de kennis heeft van al je machines.” Verre toekomst? Niet helemaal. Tijdens de laatste editie van de Hannover Messe werd deze technologie getoond op de stand van Siemens – waarbij generatieve AI een gesprek tussen mens en machine in meerdere talen mogelijk maakte, als een manier om onderhoudsteams te helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
Er is echter nog steeds vooruitgang te boeken. “Eerst moeten we de basis leggen. Het gaat erom ervoor te zorgen dat er genoeg gegevens zijn, dat alle bedrijfsmiddelen met waardevolle gegevens of informatie met elkaar worden verbonden, of ze nu van Siemens zijn of niet. Dat kan op elke brownfield en voor technologie van elke generatie. En je hebt niet eens een enorme hoeveelheid gegevens nodig, alleen de juiste gegevens voor de juiste toepassing.” Tegelijkertijd vereist dit alles een mentaliteitstransformatie. Net zoals robots onze banen niet hebben afgenomen, zal artificiële intelligentie dat ook niet doen. “Integendeel, het wordt voor onze klanten steeds moeilijker om gekwalificeerde mensen te vinden, vooral voor een onderhoudsteam. Als technologie ons kan begeleiden bij wat er moet gebeuren, kunnen we mensen beter betrekken en onderhoudsteams versterken. Dat is precies wat Senseye Predictive Maintenance doet: het vermindert de stilstandtijd van machines met wel 50% en verhoogt de productiviteit van het onderhoudspersoneel met wel 55%.”
Er is dus zeker een momentum binnen de industrie om deze zaken te versnellen in de richting van meer diensten. Adragna: “Onze strategie slaat duidelijk aan bij onze klanten. We komen met de juiste antwoorden op de vragen die ze stellen over hoe ze hun productie flexibeler en efficiënter kunnen maken. En we kunnen waarmaken wat we beloven. Een case die we realiseerden met een klant uit de auto-industrie begon met een kleine proof of concept: we zouden een jaar lang minder dan vijftig assets voor hen monitoren. De resultaten waren zo overweldigend dat na drie jaar al zo’n 10.000 assets waren aangesloten, verspreid over meerdere locaties. Onze aanpak begint klein en schaalt snel op, zodra de toegevoegde waarde is aangetoond. We willen de vertrouwde partner voor onze klanten zijn en hen helpen met hun duurzaamheidsstrategie door minder energie te verbruiken gedurende de levenscyclus en assets langer te laten meegaan.”
Een circulaire toekomst is binnen handbereik. “De vraag is niet of we het moeten doen, maar wanneer we circulariteit allemaal als essentieel beschouwen voor het bereiken van meer duurzaamheid in de industrie. Vandaag is slechts ongeveer 7% van de wereldeconomie circulair, maar ruwweg 38% van de energie wordt verbruikt door de industrie. Het lijdt geen twijfel dat de industrie een enorme impact heeft op het milieu en daarom een enorme verantwoordelijkheid draagt om de ecologische voetafdruk van haar eigen activiteiten en producten te minimaliseren. Er is nog werk aan de winkel, maar samen met onze klanten en partners zullen we de industrie vooruithelpen. Met meer dan honderdvijftig servicecentra wereldwijd zijn we ‘globaal lokaal’ en bieden we de juiste experts en ondersteuning, altijd dichtbij, zodat we effectief en efficiënt aan de behoeften van onze klanten kunnen voldoen”, besluit Adragna.
Neem dan rechtstreeks contact op met Siemens NV/SA.
Contact opnemen