NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
De engineeringfase als basis voor digitale transformatie
Engineeringdata vertalen zich onvermijdelijk door naar andere processen.

De engineeringfase als basis voor digitale transformatie

Naast zijn gerenommeerde engineeringplatform, biedt Eplan zijn klanten eveneens een consultancy-programma voor digitale transformatie aan. Dit voorziet in een methodiek die vier verschillende transformatieniveaus onderscheidt, maar hierbij wel telkens de core datastroom als fundament gebruikt.

Eplan staat vooral bekend om zijn design- en engineeringsoftware – met name de elektrische applicatie P8 – die het als marktleider aanbiedt. Toch staat het bedrijf voor een vele malen breder aanbod aan service. Het consultancy-programma is er bijvoorbeeld één van. Jaren geleden al stelde het bedrijf zich vanuit zijn engineeringperspectief de vraag of het met behulp van de volop beschikbare data mee de digitale transformatie van zijn cliënteel kon aansturen. 

Terecht, bleek al snel. Vooral dan omdat de engineeringdata zich na doorontwikkeling steeds weer op de ene of andere manier ver­talen naar tal van bovenliggende processen zoals inkoop, maintenance, verkoop en uiteraard ook productie. 

Vandaar ontstond het idee om, via oordeelkundig gebruik van deze data, de link tussen al deze deelprocessen nader te bestuderen, en zo de aanzet te geven tot een digitale transformatie op bedrijfsniveau. Eplan stelt hier dan ook zijn volledige platform tegenover, zodat de waardeketen van een bedrijf integraal kan bekeken worden. 

Voor de concrete uitwerking zocht en vond Eplan inspiratie bij Mohan Subramaniam, professor in Strategy & Digital Transformation en auteur voor onder meer de Harvard Business Review. Zijn stuk ‘The 4 Tiers of digital transformation’ vormde de basis voor Eplans consultancyprogramma. 

Elk van Eplans vier ‘eTransformation’-niveaus beoogt nu zeer specifieke, strategische objectieven. Hierna volgt een overzicht.

Eerste niveau: Transactional Business

Dit komt eerder neer op een locale digitalisatie
van processen binnen een organisatie, die los van KPI-analyses traditioneel investeert in functie van de noden, en dit zonder daarbij structureel iets te veranderen. De klant kent zijn pijnpunten, en grijpt gevaleigen in. Praktisch gezien komt dit neer op de aankoop en implementatie van een nieuwe applicatie in een afdeling en daarbij het adequaat voorzien van training. 

Tweede niveau: Emerging Business

Omvat opkomende industrieën, waarbij de bedrijfssites actief en op departementsniveau nadenken over hun individuele strategieën. De beslissingen gebeuren echter ‘ad hoc’ op managementniveau en zonder dat daarbij met ROI rekening wordt gehouden. Het veronderstelt evenmin een geïntegreerde aanpak met samenhang tussen de departementen. De interventies betreffen zo vaak maar één product, dat Eplan voor dit niveau Bottom Up zal aanbieden, maar waarvoor het wel vooraf al een nauwkeurige indicatie van de duur van de volledige consultancy kan geven. 

Derde niveau: Formalized and Sophisticated

Het engineeringlevel. Eplan biedt varianten ELA (P8) en ELA+ (Pro Panel) aan. De applicaties worden minstens gedeeltelijk over afdelingen heen geïntegreerd, en  de strategisch gestuurde investeringen omvatten kwantificeerbare ROI’s op projectniveau. Alle beslissingen worden op hoger niveau (C-level) genomen door een directie die bij deze investeringen nauw betrokken is. De consultancy omvat een drietraps-benadering via opeenvolgende bezoeksessies ter plaatse bij de klant. Na een eerste meeting op C-level, volgt een validatie bij de gebruiker, met voorstelling van zowel de ‘as is – to be’ situatie als de berekende ROI van het project. Ten slotte volgt de eindvoorstelling aan de directie. 

Niveau vier: Strategic and Fully Integrated

De bedrijfsstrategie is bedrijfsgericht en allesomvattend, met een volledig gepersonaliseerde aanpak op maat van de klant. Doordat er een volledige koppeling bestaat tussen alle afdelingen, wordt optimaal gebruikgemaakt van de beschikbare datastroom. Er worden door het Eplan-team dan ook ROI’s berekend over de verschillende departementen, waarmee de basis voor de businesscase wordt gelegd. De doorlooptijd wordt hier, met drie tot zes maanden, wel iets langer.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.