NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
De noodzaak van slim onderhoud
Stefan De Poorter, Servicemanager Rittal België

De noodzaak van slim onderhoud

Vroeger werkten alle componenten binnen een productielijn stand-alone. Zodra er wat aan de hand was, rukte een service-engineer snel uit om het onderdeel te herstellen. Sinds de evolutie naar een Industrie 4.0-omgeving is alles geautomatiseerd, gedigitaliseerd en met elkaar verbonden. Bedrijven die deze trend omarmen, kunnen genieten van de toegevoegde waarde en verhoogde efficiëntie. De keerzijde van de medaille is het domino-effect dat plaatsvindt wanneer een defecte machine de verbonden apparatuur beïnvloedt en vervolgens ook de volledige productielijn. Voor dit probleem biedt slim onderhoud een oplossing.

Steeds meer bedrijven begrijpen de noodzaak van slim onderhoud. Want slim onderhoud zorgt voor een betere ondersteuning van productieketens waarbij timing centraal staat. Een mooi voorbeeld daarvan zijn koelaggregaten. Een goed functioneren van een koelaggregaat is vaak essentieel voor de bedrijfsvoering. Systemen binnen een bepaald temperatuurbereik houden, leidt ertoe dat de machines die eraan zijn gekoppeld optimaal blijven werken. 

Maar ook deze systemen hebben onderhoud nodig. Hiervan zijn veel bedrijven zich niet 100% bewust. Loopt de temperatuur in een koelaggregaat op, dan kan dit niet alleen negatieve gevolgen hebben voor de apparatuur die erin is geplaatst. Het falen van deze apparatuur brengt vaak een kettingreactie op gang waardoor de hele productie kan stilvallen. Op tijd onderhoud uitvoeren op deze koelaggregaten om een constante optimale temperatuur te kunnen garanderen, is daarom een must. 

Smart service voor onderhoud geeft bedrijven de mogelijkheid om de apparaten op afstand te monitoren. Dit maakt het mogelijk om vroegtijdig storingen op te sporen. Een productieketen met koelaggregaten kan zo door IoT-modules en sensoren worden ondersteund en gecontroleerd. Smart service is doorgaans voorzien van een gebruiksvriendelijk maar uitgebreid dashboard. Hier is idealiter de status van de verschillende apparatuur zichtbaar, alsook storingen en fouten. Het softwarepakket is vaak uitgebreid, zodat bedrijven ter plekke met een visualisatie in een dashboard alle systemen kunnen monitoren. De gegevens hoeven de bedrijfsmuren dus niet te verlaten. Bedrijven kunnen zelf in een overzicht zien wat de status van hun systemen is.

Dankzij de slimme functies bestaat daarbij de mogelijkheid om meteen via een link het onderdeel dat aan vervanging toe is te bestellen, zodat het probleem snel kan worden verholpen. Dit bespaart veel uitzoekwerk, terwijl het juiste onderdeel meteen wordt besteld. Daarnaast leidt het tot een snelle probleemanalyse en oplossing. Ook Rittal zet sterk in op slim onderhoud, onder de noemer Smart Service. Het gedegen onderhoud van producten en de mogelijkheden voor slim onderhoud staan centraal. Smart Service laat toe een serviceniveau en dienstenaanbod op maat aan te bieden.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.