NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Mobiele robot op de werkvloer vraagt aandacht voor veiligheid
Wie autonome transportvoertuigen of complete vlootsystemen ontwerpt en bouwt, moet de ISO 3691-4-richtlijn naleven.

Mobiele robot op de werkvloer vraagt aandacht voor veiligheid

Op steeds meer productielocaties rijden ze rond: automatic guided vehicles (AGV’s). Hun meerwaarde om logistieke processen efficiënter te maken staat buiten kijf. Ook op vlak van veiligheid mag deze technologie geen compromissen maken. Pilz, wereldwijd technologieleider in veilige automatiseringstechniek, helpt productiebedrijven daarom bij de aanschaf en ingebruikname van alle mogelijke soorten automatische voertuigen voor intralogistiek. 

Bedrijven beseffen niet altijd welke impact een AGV-systeem op de volledige werkvloer zal hebben. Ze geven hun leverancier bijvoorbeeld een plattegrond van de productielocatie, maar wanneer het systeem uiteindelijk geleverd wordt, matchen die twee al niet helemaal meer. Of ze verwachten dat minder heftrucks met chauffeurs vanzelf tot minder (grote of kleine) ongelukken leiden. Maar veiligheid voor mens en producten is niet zomaar gegarandeerd. Een te plotse stop kan maken dat de hele lading eraf vliegt. Of ze kunnen op weg naar een automatisch laadpunt argeloze medewerkers enorm laten schrikken. Er komt dus wel wat bij kijken om AGV’s veilig te laten navigeren en manoeuvreren. 

Nieuwe norm

Wie autonome transportvoertuigen of complete vlootsystemen ontwerpt en bouwt, moet de ISO 3691-4-richtlijn naleven. Die definieert de veiligheidseisen en bepaalt hoe de validatie van geautomatiseerde functies van de voertuigen moet verlopen. Ook beschrijft de norm de vereiste prestaties voor onder meer de diverse bedrijfsmodi en rembesturing. 

De nieuwe ISO-norm was hard nodig door de snelle technologische ontwikkelingen; bovendien is de al bestaande EN 1525:1997 alweer 24 jaar oud. De nieuwe norm is uitgebreider en specifieker, vooral als het op de integratie met de werkvloer aankomt. Daarnaast bevat de nieuwe norm eisen voor de onderneming die AGV’s in haar processen inzet. Dan gaat het bijvoorbeeld om een goede zone-indeling op de werkvloer. In Europa vult de norm EN 1175:2020 de ISO-norm voor AGV’s aan. Die Europese norm gaat vooral dieper in op elektrische aspecten.

Er komt wel wat bij kijken om AGV’s veilig te laten navigeren en manoeuvreren.

Complexe materie

De materie is complex en daarom heeft Pilz een servicepakket voor het veilig gebruik van automatische transportsystemen ontwikkeld. Experts kijken mee, vanaf het moment van het ontwerp en de koop van AGV’s tot en met het regelmatig opnieuw controleren als de robots rondrijden op de werkvloer. De aanschaf, bouw en introductie is vaak een samenwerking tussen meerdere partijen. Systemen moeten met elkaar kunnen praten en de juiste informatie opleveren. Het servicepakket van Pilz omvat een aantal onderdelen. Zo is er het design risk assessment. Daarbij doet Pilz een risicobeoordeling aan de hand van de ontwerptekeningen van de AGV-leverancier.  De Pilz safety engineer kijkt naar de constructiekenmerken en controleert het ontwerp op de naleving van wettelijke normen en voorschriften. Wat zijn aandachtspunten? Zijn mogelijke risico’s afgedekt? Remt de AGV op tijd, remt hij niet te snel? De klant ontvangt een reviewrapport en ziet meteen wat noodzakelijk of aan te bevelen is om de veiligheid te verhogen of de toekomstige productiviteit te verbeteren.

Theorie versus praktijk

Pilz doet desgewenst ook een factory acceptance test (FAT), een gedetailleerde analyse van de belangrijkste veiligheidsfuncties van een afgewerkte AGV bij de fabrikant. Pilz geeft bij de FAT allerlei noodzakelijke en aanbevolen maatregelen aan. Alle in de praktijk aan­gebrachte wijzigingen moeten heel goed bijgehouden worden in het veiligheidssysteem. In de discussie over prestatie versus veiligheid bestaat er vaak een gulden middenweg. Pilz kijkt objectief: voldoet alles aan de normen, is de veiligheid gegarandeerd bij een bepaalde toepassing in een bepaalde productieomgeving? 

De materie is complex en daarom heeft Pilz een servicepakket voor het veilig gebruik van automatische transportsystemen ontwikkeld.

Cultuur op de werkvloer

Vervolgens zijn er site acceptance tests: risicobeoordelingen en controles van AGV’s en complete systemen bij de ingebruikname. Dit houdt uitgebreide testen op de productievloer of in het magazijn in. Hoe werken medewerkers met de AGV, hoe past de AGV effectief in de gehele werking en omgeving, en welke risico’s brengt dat met zich mee? Bovendien zijn er opleidingen nodig voor medewerkers op de werkvloer: waarmee moeten ze rekening houden, nu er robots voor de intralogistiek in gebruik zijn? Het uiteindelijke gebruik bij de klant kan immers alsnog de veiligheidsgraad verlagen. Mens en machine moeten probleemloos en zonder gevaren in dezelfde omgeving kunnen functioneren. Pilz stapt al in bij de ontwikkeling van het systeemconcept en begeleidt projecten tot en met de inbedrijfstelling en training. Zo helpt Pilz veiligheid en productiviteit bij het gebruik van AGV’s te garanderen. 

Voor meer informatie: https://bit.ly/Pilz-BE-AGV.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.