NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Perfect overzicht over elk project
IDP Shipyard heeft simultaan gemiddeld een twintigtal interventies lopen. Zonder ERP is het onmogelijk om het overzicht te bewaren over de eigen medewerkers, onderaannemers, voorraden, leveringen…

Perfect overzicht over elk project

Scheepsherstel is een heel aparte branche. In een minimum aan tijd moeten herstellingen met een maximum aan betrouwbaarheid gebeuren. Een discipline waarin IDP Shipyard al zijn kennis en ervaring stort. Om het overzicht over alle gebeurde en te gebeuren werken te behouden, rekent de scheepsherstelwerf sinds begin dit jaar op het ERP-pakket van ProfitPlus. “Ze hebben ons niet alleen een oplossing gegeven die tegemoetkwam aan onze vraag, maar die ook al rekening houdt met onze toekomstige noden”, vertelt een tevreden zaakvoerder Philippe De Vestele.

Voor het ontstaan van IDP Shipyard moeten we teruggaan tot 1922. Oostende beschikte toen over een sterke IJslandvloot. Verschillende rederijen staken daarom hun schouders onder het uitbouwen van een scheepsherstelbedrijf. “Noem ons gerust de garagisten van de Noordzee”, opent De Vestele, wiens overgrootoom mee aan de doopvont stond, met een knipoog. “De focus kon wel eens verschuiven naar meer scheepsbouw of naar meer scheepsherstel. Maar we zijn in die 101 jaar altijd aan schepen aan het werken geweest. Aan de kaai of in de Oostendse achterhaven, waar we beschikken over een scheepslift om schepen tot 78 meter lengte en 1.750 ton droog te zetten.” Ook de Mercator kon trouwens genieten van de goede zorgen van IDP Shipyard.

Complexe projecten, korte tijdsspanne

De Vestele omschrijft het werk binnen IDP Shipyard als technisch complexe projecten die op een zeer korte tijdspanne tot een goed einde moeten worden gebracht. 

“Alles draait in onze branche om kennis, betrokkenheid, betrouwbaarheid en kwaliteit. Schepen worden aan de zwaarste omstandigheden blootgesteld. Je kan dus geen halfbakken herstellingen uitvoeren. Tegelijk kunnen ze zich geen stilstand veroorloven. Van zodra een schip zich aanmeldt, is het aan ons om de juiste middelen en een team van gespecialiseerde techniekers te mobiliseren om het snel weer vaarwaardig te maken. Lassers, buizenfitters, schrijnwerkers, schilders, elektriciens…: noem maar op. Dan moet je op het engagement en de expertise van je onderaannemers kunnen rekenen. Maar het mooie aan de maritieme wereld is dat alles in een constructieve sfeer verloopt. Dit is het probleem, laten we het nu samen zo goed mogelijk oplossen, binnen het beschikbare tijdsbestek.”

Wouter Fonteyn (links, ProfitPlus) en Philippe De Vestele (IDP Shipyard): “Met de overstap naar ProfitPlus realiseren we een enorme meerwaarde en tijdswinst. Het programma reageert zoveel sneller.

ERP noodzaak voor opvolging

Het spreekt voor zich dat het managen van dergelijke complexe projecten niet meer met pen en papier te overzien is. 

“Een verschrikkelijke opgave”, noemt De Vestele het. “We hebben simultaan gemiddeld een twintigtal interventies lopen. Zonder ERP is het onmogelijk om het overzicht te bewaren over je eigen medewerkers, onderaannemers, voorraden, leveringen…” 

In 2011 investeerde IDP Shipyard daarom al in een pakket, na een zeer grondige analyse. “Ik was ervan overtuigd dat we toen het beste pakket op de markt hadden, en misschien was dat wel zo, maar we botsten de laatste jaren zwaar tegen de limieten aan. Ik was meer bezig met te werken voor het ERP-pakket dan het ERP-pakket voor ons.”

Co-creatie van module voor projectbeheer

Deze keer sprong De Vestele meteen in het diepe. Op aanraden van een onderaannemer nodigde hij ProfitPlus uit voor een demo van hun businesssoftware. “Wat ik zag, vond ik goed. Het klikte meteen en je voelde de bereidheid van het team om zelf ook verder te ontwik­kelen.” Want ook ProfitPlus zag veel potentieel in de samenwerking. Zij aan zij met het team van IDP Shipyard werkten de softwareontwikkelaars uit Kortrijk een module uit voor projectbeheer. “Het gaat niet zomaar om lijstjes creëren”, vertelt De Vestele daarover. “Alles moet dezelfde logische structuur hebben, zodat je elk apart hoofdstuk in detail kan opvolgen, maar tegelijk ook het geheel nog kunt overzien. De oplossing voor projectbeheer van ProfitPlus beantwoordt perfect aan die vereisten.”

Doordachte oplossingen

Sinds 1 januari wordt de theorie aan de praktijk gekoppeld en is IDP Shipyard live gegaan. “We leren nu zwemmen terwijl we in het water liggen. Dat kan ook niet anders. Je mag je processen nog zo goed geanalyseerd hebben, er komen altijd wel zaken naar boven. De oplossing die ProfitPlus ontwikkeld had, was meer dan robuust genoeg om de sprong te wagen. We zijn blij dat we op Mathias (Bauwens, teamlead Business Consultants) kunnen rekenen om alles nu te finetunen. De oplossingen die hij voor ons bedenkt zijn altijd doordacht, de kortste weg tussen a en b. Je merkt dat er een team van slimme ingenieurs achter deze software zit, met Mathias als onze interface. Hij duikt in elke uitdaging tot ze is opgelost”, glimlacht De Vestele. 

Een van de meest opmerkelijke vaartuigen die al bij IDP Shipyard passeerden voor herstel is de Mercator.

Enorme tijdswinst

Na de zomer wil hij het programma helemaal in de vingers hebben. “Je merkt nu al dat het goed zit”, voegt De Vestele er nog aan toe. “We gaan met deze overstap naar ProfitPlus een enorme meerwaarde en tijdswinst kunnen realiseren. Het programma reageert zoveel sneller en we gaan een perfect overzicht over elk van onze projecten hebben. We zijn klaar voor de volgende honderd jaar.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.