NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Portaaloplossing voor onderhoud en diensten
Via de remote functie kan de technicus rechtstreeks verbinding maken met de machine en bijvoorbeeld meteen de softwarefouten rechtzetten of meer gedetailleerde informatie opvragen wanneer nodig.

Portaaloplossing voor onderhoud en diensten

Snel fouten in een machine kunnen detecteren en oplossen maakt het verschil in efficiëntie. Dat geldt zowel voor eindgebruikers als voor machinebouwers. Met een nieuw white label OEM portaal, biedt Lenze efficiënte ondersteuning, gebaseerd op digitale diensten.

Welke component is precies geïnstalleerd? Is de documentatie up-to-date? En als ik het model en de variant van een machine ken, waar vind ik dan het serienummer, de index met foutberichten en bepaalde technische specificaties? Ondanks alle inspanningen om processen zo efficiënt mogelijk te maken, hebben veel bedrijven nog altijd geen systematisch antwoord op deze vragen. In de praktijk wil dat zeggen dat de technicus kostbare tijd zal verliezen in geval van nood, waardoor de machine langer zal stilstaan dan eigenlijk nodig was. De digitale experten van Lenze hebben deze problematiek aangekaart en aangepakt met de hulp van automatisering en slim netwerken. De oplossing roept een halt toe aan tijds- en efficiëntieverlies.

Serviceportaal voor OEM’s

De automatiseringsspecialist heeft een portaal ontwikkeld dat rechtstreeks gekoppeld is aan de machines van een OEM. Als er zich een fout voordoet, kan de machine nu automatisch zelf een ticket genereren, zodat de technicus heel snel op de hoogte is. Het ticket specifieert over welke component het precies gaat. Op die manier kan men al op voorhand het model, de variant en het serienummer opzoeken, samen met de plaats van de component binnen de topologie van de machine. Incorrecte informatie door documentatie die niet meer up-to-date is wordt zo ook uitgesloten: de informatie komt immers direct uit de PLC die altijd de actuele status weergeeft. Verdere technische informatie of bijkomende gegevens over het foutbericht zijn dan binnen enkele clicks bereikbaar, zonder nodeloos lang zoeken of tijdsverlies. Ze zijn toegankelijk via een link in de productinformatiehub van Lenze. 

Producentonafhankelijk

Aangezien het een platform betreft dat producentonafhankelijk opereert en conform open standaarden werkt, kunnen niet alleen de producten van Lenze bekeken worden. SICK is ook reeds ingestapt in het project, waardoor hun sensoren herkend worden en alle bestaande productinformatie ter beschikking wordt gesteld. 

Maar dat is nog niet alles. Via de remote functie kan de technicus rechtstreeks verbinding maken met de machine en bijvoorbeeld meteen de softwarefouten rechtzetten of meer gedetailleerde informatie opvragen wanneer nodig. Als het defecten in de hardware betreft, kan er meteen een wisselstuk besteld worden dat perfect overeenstemt met het geïnstalleerde onderdeel, zonder dat er zich fouten kunnen voordoen, bijvoorbeeld over verschillende oriëntaties.

Win-winsituatie

De tijd die de OEM kan uitsparen, waardoor hij tegelijk een meer efficiënte service levert aan zijn klant, zal ook terug te zien zijn in de OEE van de eindgebruiker, die zijn stilstandtijden ingekort ziet en servicekosten verlaagd. Dit maakt het portaal geschikt als basis voor een betaalde dienst, die de eindgebruiker nog altijd een kostenvoordeel oplevert en zelfs bijkomende inkomsten voor de OEM, ook al betaalt hij een abonnementskost voor het portaal. De oplossing die Lenze aanbiedt kan ook door meerdere gebruikers tegelijk toegepast worden. Elke OEM die intekent op het portaal kan het individualiseren om binnen zijn bedrijfsidentiteit te passen. Voor de eindgebruiker betekent dit dat enkel de leverancier van zijn machines te zien is. Het is dan niet langer duidelijk dat Lenze achter de cloudapplicatie zit. 

Weinig voorbereiding

Een van de redenen waarom dit zo’n attractieve oplossing is, is dat ze weinig tot geen grote voorbereidingswerken vergt. De identificatie van de apparaten en componenten die geïnstalleerd zijn kan grotendeels automatisch gebeuren en is dus altijd vanzelf up-to-date. Dit is mogelijk gemaakt door Lenze’s FAST Application Software Toolbox, die nu uitgerust is met een kader dat ook data voorbij de PLC kan capteren. De gebruikte technologie harmoniseert de data en maakt ze beschikbaar in een formaat dat voldoet aan de OPC UA communicatiestandaard. Dankzij deze open standaarden is het ook mogelijk voor OEM’s om hun eigen digitale diensten en businessmodellen te ontwikkelen, onafhankelijk van het OEM-portaal. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.