“Te zot voor woorden.” Zo omschreef Gino Quenis het succes van Lean Lead, ‘zijn’ netwerk van geëngageerde lean believers. Dat was dit jaar toe aan zijn vijftienjarig jubileum. Op dat anderhalve decennium groeide het uit van een samenkomst van acht bedrijven op een zolderkamer tot een publiek dat Blue Point Antwerpen bijna uit zijn voegen deed barsten. Industrial Automation schoof aan voor het Lean Excellence Congress en probeert hetzelfde te doen wat het Lean Lead-netwerk voor ogen heeft: kennis delen en inspireren met een case van Volvo Cars en een keynote van Conor Troy.
Volvo Cars is de laatste der Mohikanen/autoconstructeurs in België. 2025 belooft een sleuteljaar te worden voor de site in Gent met de komst van de productie van het nieuwe EX30-model. “Als we de lancering goed doen en de productie snel op volle toeren krijgen, dan zijn we zeker in de running voor andere modellen. Maar daarvoor hebben we 350 nieuwe medewerkers nodig”, vertelt Piet Bosschaert Superintendant Volvo Car Academy. Om die te vinden en klaar te stomen, rekent Volvo Cars Gent op zijn eigen Academy. “Daar krijgen ze gedurende vijftien dagen opleidingen en worden ze getest op taal, coördinatie, skills en attitude, zodat ze voorbereid zijn op wat komen zal tijdens de eigenlijke productie. Elke 78 seconden rolt hier immers een wagen van de band. Alle principes die we toepassen in elk van onze productiefaciliteiten worden uitvoerig gesimuleerd tijdens de opleidingen.”
Ook lean dus. Een mooi voorbeeld daarvan is de opdracht in teamverband om een werkpost in verschillende rondes zo goed mogelijk te optimaliseren om het tempo te kunnen volgen. “Dat begint steevast met chaos, maar leidt vaak tot schitterende resultaten. Zo doen we het ook in het echt. Operatoren mogen opmerkingen geven en oplossingen creëren om beter te werken. Lean heeft al opgeleverd op de vloer. 96,8% van de wagens zijn nu in één keer helemaal goed. We komen van 90%. En ook de foutenmarge per wagen daalde van 0,21 naar 0,12. Om de concurrentie met China aan te gaan, moet we wel zo efficiënt zijn om een lagere kost per wagen te realiseren. Je mensen maken daarin echt het verschil”, besluit Bosschaert.
Conor Troy Consulting ondersteunt klanten met het implementeren van lean strategie. Ze organiseren ook jaarlijks een enquête om te evalueren hoe tevreden bedrijven zijn over hun lean OPEX-programma. “De resultaten zijn altijd negatief”, licht oprichter en CEO Conor Troy toe. “Omdat ze meer hadden willen doen. Daarom zijn we door een lean bril gaan kijken hoe organisaties zelf efficiënter kunnen worden. Want ook die moeten het tempo van de snel veranderende industriële wereld blijven volgen.” Conor Troy-partner Matthias Fahr legde vervolgens uit welke methodologie ze hanteren om bedrijven te ondersteunen in dit transformatieproces. “De huidige manier van werken loopt tegen zijn limieten aan. De laatste vijf jaar tekende de chemische industrie slechts een groei van 0,9% op in productiviteit. Om dat cijfer op te trekken, heb je ofwel meer mensen nodig – maar die zijn er niet – ofwel meer efficiëntie. En dat moet je in je hele organisatie doortrekken. Wij spreken daarom over OOE in plaats van OEE: Overall Organizational Efficiency. Door inzicht te krijgen in hoe de processen vandaag lopen en hoeveel tijd er verloren gaat aan activiteiten die niet tot de kerntaken behoren, reiken we bouwstenen aan om die verliezen te counteren. We geloven dat organisaties permanent en efficiënt en dus duurzaam kunnen worden door onze orgameta-principes toe te passen: eenvoudige structuren, efficiënt leiderschap, efficiëntie workflows en exacte competenties.”
Voor de tweede keer reikte de Lean Lead organisatie zijn awards uit. Wie het afgelopen jaar zijn deuren heeft opengezet voor een bezoek, dingt automatisch mee naar de prijzen. Er wordt gekeken naar hoe de bedrijven in kwestie de klant op de eerste plaats proberen zetten door een cultuur van continue verbeteringen te introduceren. De uitverkoren lean ambassadeurs in 2025 waren Pattyn Metal Construction (Brugge), Vandemoortele (Izegem) en Daikin (Oostende). West-Vlaanderen boven dus.