Nieuwe energie-efficiënte elektromotoren zijn geen onetrickpony’s - Industrial Automation
Platform over productie- en procesautomatisering
Nieuwe energie-efficiënte elektromotoren zijn geen onetrickpony’s
Lenze biedt met zijn slimme IE5- en IE7-motoren een budgetvriendelijk alternatief voor servomotoren. Deze oplossingen zijn inzetbaar in tal van toepassingen in material handling en Intralogistieke applicaties.

Nieuwe energie-efficiënte elektromotoren zijn geen onetrickpony’s

Innovatief, synchroon en makkelijk te gebruikenNieuwe energie-efficiënte elektromotoren zijn geen onetrickpony’s

Tijdens de afgelopen SPS kon het grote publiek kennismaken met de nieuwe standaard in efficiënte motortechnologie. Met zijn IE5- en IE7-motoren bewijst Lenze immers hoe je door slim na te denken over de volledige aandrijflijn (motor, tandwielkast, frequentieregelaar) tot de hoogste energie-efficiënte komt. Maar ook op zichzelf zijn deze nieuwe motoren technische hoogstandjes. Gebruikers krijgen voor hetzelfde formaat als IE2- en IE3-motoren immers een oplossing die uitblinkt in gebruiksgemak en die servomogelijkheden biedt. Hoog tijd dus voor een kennismaking.

Lenze heeft een nieuwe range van motoren ontwikkeld. Geen doorontwikkeling van de bestaande series, neen. Dankzij een nieuw en innovatief motorconcept halen de m550-U en m650-U energieklasse IE5. Met de elektromotor m550-V kunnen gebruikers zelfs al voldoen aan IE7. Salesmanager voor Lenze Belux Francis Denayer: “We hebben tot 60% minder verliezen. Klassiek worden motoren groter naarmate ze zuiniger opereren. Met deze nieuwe serie draaien we het om. Ze zijn niet groter dan de motoren die vandaag als de standaard gelden. Daardoor hoef je de bestaande aandrijflijn zelfs niet te hertekenen, je kunt de bestaande motoren in je toepassing vandaag een-op-een vervangen door een energie-efficiënter exemplaar.” De m550-motoren van Lenze zijn beschikbaar in vermogens van 0,25 tot 11 kW. De m650 kan nog net iets meer van 0,75 tot 22 kW.   

De motor zelf beschikt over een rotor met permanente magneten. De innovatie zit hem in de intelligentie die Lenze hem meegeeft: SLSM, sensorless SM-motorcontrole in de inverter.

Korte terugverdientijd

Door de besparingen die deze switch naar IE5 of IE7 oplevert, rekent Lenze dat ze al na drie jaar terugverdiend zijn. Denayer geeft het voorbeeld van een magazijn waarin 800 drives van 0,75 kW werken. “Met de introductie van IE5- of IE7-motoren bespaar je jaarlijks respectievelijk 64.050 kWh en 131.500 kWh. Hoe groter het vermogen, hoe groter de besparing. Goed voor je energiefactuur, maar ook positief voor je CO2-voetafdruk (27 of 55 ton CO2 minder) waar door de verplichte CSRD-rapportage toch steeds meer aandacht naar uitgaat.” En dat geldt overigens niet alleen als de motoren op vollast draaien. “Over het volledige bereik van 30 tot en met 100% belasting, zakken ze nooit onder 85% efficiëntie. Daarnaast kunnen ze tot 300% piekbelasting aan, zodat we niet hoeven te overdimensioneren. Veel toepassingen kunnen het zo stellen met een twee bouwvormen kleinere motor en dat heeft weer voor­delen naar de kostprijs en de beschikbare ruimte.”  

Virtuele encoder

Lenze slaagt hierin door zijn jarenlange ervaring met de aandrijflijn en dat levert meer voordelen op dan energie-efficiëntie alleen. “De motor zelf beschikt over een rotor met permanente magneten. De innovatie zit hem in de intelligentie die we hem meegeven: SLSM, sensorless SM-motorcontrole in de inverter”, licht Denayer toe. “Het uitgangspunt is de positie van de rotor. Het kunstje is om die te kennen, waardoor we ook de exacte snelheid weten. De positie van de rotor wordt gedetecteerd bij snelheid = 0 en continu gemeten gedurende de werking. De rotor doet dan eigenlijk dienst als een virtuele encoder in het motorprotocol. We hebben dan perfect inzicht in de snelheid en de positie van de motor waardoor we positioneertoepassingen kunnen gaan doen zonder aanwezigheid van een fysieke encoder. Wat dat voor de gebruiker betekent is dat we een budgetvriendelijk alternatief bieden voor toepassingen met servomotoren. De closed loop is vergelijkbaar met een 1024 puls encoderfeedback. Deze oplossingen zijn inzetbaar in tal van toepassingen in material handling en Intralogistieke applicaties.”  

Met zijn IE5- en IE7-motoren bewijst Lenze hoe je door slim na te denken over de volledige aandrijflijn (motor, tandwielkast, frequentieregelaar) tot de hoogste energie-efficiënte komt.

Onderscheidend vermogen

De motoren zijn beschikbaar vanaf september. “Bij machinebouwers die interesse hebben, kunnen wel al testen uitvoeren om te zien wat het voor hen en voor hun eindgebruikers uiteindelijk oplevert. We geloven er hard in dat we ze met onze motoren onderscheidend vermogen geven. Iedereen die bezig is met het lean maken van zijn productie heeft oren naar dit verhaal”, besluit Denayer. 

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Lenze.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Telefoonnummer +32-3-5426200 E-mailadres sales.be@lenze.com Website lenze.com

"*" indicates required fields

Stuur ons een bericht

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten