Innoveren betekent ook dat je risico's neemt - Industrial Automation
Platform over productie- en procesautomatisering
Innoveren betekent ook dat je risico’s neemt
In dit interview legt hij uit waarom innovatie veel meer omvat dan alleen nieuwe producten, hoe FAULHABER omgaat met de uitdagingen binnen de sector, en waarom veranderingen vaak aan de wortel staan van duurzaam succes. Haberland vertelt over het belang van geoptimaliseerde processen, de vrijheid om ideeën aan te dragen en de moed om iets nieuws te proberen.

Innoveren betekent ook dat je risico’s neemt

Innoveren betekent ook dat je risico’s neemt

Dr. Udo Haberland is als Managing Director bij FAULHABER verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling, kwaliteit, logistiek en productie. In dit interview legt hij uit waarom innovatie veel meer omvat dan alleen nieuwe producten, hoe FAULHABER omgaat met de uitdagingen binnen de sector, en waarom veranderingen vaak aan de wortel staan van duurzaam succes.

Meneer Haberland, u bent bij FAULHABER verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling, kwaliteit, logistiek en productie. Wat is voor u het meest fascinerende aan uw werk?
Al deze gebieden hangen op verschillende manieren met elkaar samen. Het spannende, en ook het belangrijkste, is ongetwijfeld de wisselwerking tussen onderling verbonden processen, en de continue aard van al het werk. Van productidee tot aan serieproductie doorlopen we vele verschillende fasen. Het kwaliteitsniveau is bijvoorbeeld een belangrijk aspect: als je ervoor zorgt dat een soepel proces direct vanaf het begin voldoet aan een hoge standaard, heb je tijdens de productie geen problemen, of hoogstens een paar. Ons productportfolio wordt steeds groter en complexer. Dat betekent ook dat we continu onze benadering opnieuw beoordelen en dat we onze processen nog efficiënter moeten maken. Het is zoeken naar evenwicht, want we willen de processen stroomlijnen, maar zonder dat dit ten koste gaat van de kern van ons bedrijfsmodel of de kwaliteit van onze producten. Een belangrijke factor is de manier waarop we onze kernprocessen automatiseren. We moeten werkprocessen slanker vormgeven en tegelijkertijd sneller en nauwkeuriger werk leveren. Als we stappen in de productie of de logistiek automatiseren, komen er capaciteiten vrij voor strategisch werk en kunnen we sneller inspelen op veranderingen in de markt. Daarnaast speelt ook de gegevenskwaliteit een ontzettend grote rol. We kunnen alleen efficiënt en duurzaam werken als we onze beslissingen kunnen baseren op betrouwbare gegevens. Daarom investeren we niet alleen in technologie, maar ook in onze planningscapaciteit. Zo zorgen we ervoor dat we altijd een helder overzicht hebben, met goed gefundeerde analyses.

Innovatie is één van de sleutelfactoren voor het succes van FAULHABER. Wat is voor u de definitie van innovatie op uw gebied?
Innovatie is voor ons van cruciaal belang, maar dat beperkt zich niet tot de ontwikkeling van nieuwe producten. Om onze technologische voorsprong te behouden, moeten we holistisch nadenken over innovatie. Dat betekent dat we ook continu werken aan de ontwikkeling van onze processen. Tenslotte werken we in een omgeving waarbij we sowieso al de grenzen van het technisch haalbare benaderen.

Ik gebruik voor innovatie graag het vijfzuilenmodel: producten, processen, mensen, methoden en gereedschappen. En je moet natuurlijk naar de omgeving kijken. Bij innovatie denken we vaak direct aan producten. Tot op zekere hoogte gaan we ervan uit dat nieuwe producten innovatieve oplossingen moeten bieden. Maar daar houdt innovatie niet op. We moeten ook onze processen continu aanpassen en verbeteren om ze efficiënt en flexibel te houden. En nog een sleutelfactor is de factor mens. Een toekomstgericht bedrijf kan niet zonder innovatieve mindset. Dat betekent dat onze medewerkers willen leren en dingen uitproberen, en dat daarvoor ook ruimte is. Ze hebben de vrijheid om met creatieve ideeën naar voren te komen en ook om fouten te maken. Van fouten leer je, en ook een mislukking kan waardevolle informatie opleveren en ons verder brengen. En het is ook belangrijk om de juiste methoden en gereedschappen in te te zetten. Zeker in de productontwikkeling kan je niet actueel blijven zonder moderne meetmethoden, simulaties en doorlopende trainingen.

En welke trends geven richting aan de ontwikkeling van nieuwe producten?
Digitalisering, de-carbonisatie en de-globalisatie – de drie D’s. Als het gaat om digitalisering zien we een gigantische kans om onze processen beter te voorspellen, en om ze onderling te verbinden. Dan moet je denken aan IoT en integratie van interfaces. Hierdoor kunnen we sneller beslissen, en maken we ook betere beslissingen. De andere twee D’s van de-carbonisatie en de-globalisatie zijn net zo belangrijk. Voor een duurzame toekomst moeten we minder CO2 uitstoten, zowel bij FAULHABER als in onze leverketen. En we moeten een circulaire economie opzetten met sluitende recycling. Tegelijkertijd zien we een verschuiving in de leverketens. We kunnen bijvoorbeeld niet zonder zeldzame aardmetalen. Maar de vraag is of we in de toekomst nog afhankelijk willen zijn van leveringen uit verre landen, of dat we hiervoor nog meer binnen Europa willen inkopen. Voor ons is innovatie dus een holistisch proces, dat niet alleen draait om producten, maar om doorlopende verbeteringen op alle vlakken.

Zijn er actuele onderzoeksprojecten of technologische ontwikkelingen die u bijzonder spannend vindt?
We werken momenteel intensief aan verschillende onderzoeksprojecten en technologische ontwikkelingen met een enorm potentieel voor de toekomst. Mijn hart gaat vooral sneller kloppen van ons pilotproject met het Fraunhofer-instituut, waarbij het ook om kunstmatige intelligentie draait. Iedereen heeft het hierover, en we willen in een vroeg stadium begrijpen welke kansen dit biedt voor toekomstige technologieën en processen.

Tegelijkertijd voeren we een intern onderzoek uit met een beoordeling van het gebruik van AI om inzicht te krijgen in de huidige situatie. Daar kunnen we dan nieuwe initiatieven van afleiden. Voor ons is dit een belangrijke basis om gericht te investeren in de meest veelbelovende onderwerpen, en om zo onze innovatiekracht te vergroten. Vooral omdat deze ontwikkelingen ontzettend veel potentieel hebben.

Ontwikkelaars van nieuwe producten moeten de technologische trends en de vereisten van klanten door en door kennen. Welke factoren spelen er op dit moment de belangrijkste rol voor de ontwikkeling van nieuwe aandrijfsystemen?
In dit proces komen veel dingen samen. Het is ontzettend belangrijk om een begrip van systemen te ontwikkelen. Uiteindelijk ontwikkel je namelijk niet alleen een krachtig product, maar je biedt een werkende oplossing voor een specifieke toepassing. Daarvoor heb je de technologische expertise nodig, en een duidelijke focus op wat de klant nodig heeft. Het is dus een enorm voordeel als we zo vroeg mogelijk in het ontwerpproces nauw samenwerken met de klant. Voor succesvolle oplossingen op maat heb je een directe uitwisseling nodig, en de kans om zonder hiërarchie technische details te bespreken.

Wat zijn volgens u momenteel de uitdagingen voor de industrie, en welke kansen ontstaan er hierdoor voor FAULHABER?
Het is alsof je door de mist skiet: je beweegt, maar je ziet niet veel. Je kan hoogstens gokken wat er voor je ligt. En dus is het belangrijk om je focus te behouden en om flexibel te zijn, zodat je snel kan reageren als er iets op je pad komt. Op de markt is het nu net zo. Economisch gezien weten we dat er minder wordt geïnvesteerd in onzekere tijden, en we zien wat voor uitwerking de geopolitieke veranderingen op ons hebben. Dat maakt het nog belangrijker voor ons als bedrijf om weerbaar te zijn en om ons reactievermogen te behouden.

Voor de performance als leverancier zijn efficiënte processen voor productie en planning onmisbaar. Wat voor strategieën implementeert FAULHABER voor zijn operationele activiteiten?
Eén van de sleutels is samenwerking tussen alle betrokkenen, van sales en voorraadbeheer tot aan planning en operationele activiteiten. De complete keten is van begin tot eind geoptimaliseerd, zodat we alle relevante problemen snel kunnen opsporen en aanpakken. Hiervoor maken we onderscheid tussen verschillende soorten werk. Een klant die producten uit onze catalogus bestelt, heeft andere verwachtingen dan een klant met een raamovereenkomst. Dan spelen bijvoorbeeld de beschikbaarheid, de korte levertijden en de tijdige levering een grote rol. We besteden ook veel aandacht aan de digitalisering en automatisering van onze processen voor het verwerken van bestellingen. Bestellingen van producten uit ons standaard assortiment moeten zo geautomatiseerd mogelijk worden afgehandeld, zonder extra handelingen. Dat maakt medewerkers vrij om zich meer te richten op speciale verzoeken en klantspecifieke oplossingen. Tegelijkertijd willen we de rol van medewerkers in het totale proces beter zichtbaar maken. Iedereen binnen FAULHABER levert een bijdrage aan onze betrouwbare en tijdige leveringen aan onze klanten. Het is belangrijk om het bewustzijn hiervoor te vergroten, van de bestelling tot aan de aflevering.

Wat motiveert u persoonlijk voor uw werk bij FAULHABER en wat is uw visie voor de toekomst van het bedrijf?
Het is altijd geweldig om te werken met een extreem competent team, om het enthousiasme voor onze technologie te voelen en om uitdagingen aan te pakken met een overdaad aan ideeën. En ik denk dat deze motivatie en deze passie ook doorwerken in onze producten en onze oplossingen.

Mijn visie voor FAULHABER is helder: we willen de nummer 1 zijn op het gebied van precisieaandrijvingen. Als wij voor een bepaalde toepassing met een redelijke hoeveelheid werk geen technologisch goede oplossing kunnen vinden, dan kan niemand dat. We claimen niet dat we mijlenver voorliggen op anderen, maar we zijn ze wel altijd minstens één stap vooruit. FAULHABER moet de standaard zetten voor de industrie. Ons doel is dat klanten bij een uitdagende aandrijftaak eerst aan ons denken, dat ze met hun aanvragen direct naar ons komen, en dat ze erop vertrouwen dat wij de beste oplossing ontwikkelen. We willen meer zijn dan alleen een leverancier en werken als beste contactpunt voor de optimale technologische oplossing. Om dat te bereiken, moeten we twee dingen combineren: een breed productaanbod, en klantspecifieke oplossingen met slanke processen.

Was er een specifiek moment in uw carrière dat doorslaggevend was voor uw beeld van technologie en innovatie?
Ja, absoluut. Een belangrijke klant annuleerde een bestelling, en in eerste instantie leek dat een tegenslag. Maar hierdoor moesten we opnieuw nadenken, op zoek naar nieuwe benaderingen om oplossingen te ontwikkelen. Het was een situatie met risico’s, maar ook kansen, en het liet zien dat veranderingen ook het startpunt kunnen zijn voor iets nieuws, en voor succes. We grepen de kans en begonnen aan een nieuwe technologie te werken. Je moet risico’s willen nemen. Soms moet je de moed hebben om iets nieuws te proberen, ook als je geen garanties hebt dat het direct gaat werken. In een vast proces heb je niet vaak die vrijheid om met iets nieuws te experimenteren. Maar het zijn vaak dit soort momenten, waarin je uitgedaagd wordt en gedwongen bent om te veranderen, die de innovatie aandrijven. Daarom denk ik dat het essentieel is om altijd open te blijven voor veranderingen, om risico’s te nemen en actief kansen te grijpen.

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met FAULHABER Benelux B.V..

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Telefoonnummer +31 (0) 40 85155-40 E-mailadres info@faulhaber.nl Website www.faulhaber.com

"*" indicates required fields

Stuur ons een bericht

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten