De recentste cijfers spreken over een daling van het aantal leerlingen in het STEM-onderwijs. In de Athena-school in Heule (vlakbij Kortrijk) is er echter weinig te merken van minder enthousiasme over techniek. Integendeel. In de lessen elektriciteit sleutelen de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar er vol passie aan ‘hun’ elektrische wagens. Daarmee hopen ze dit jaar op het podium te staan van de Greenpower Challenge, een internationale organisatie die jongeren uitdaagt om zelf een elektrische auto te ontwerpen, te bouwen en mee te racen. Elsto levert de componenten die mee het verschil maken.

Toen technisch adviseur bij Athena Campussen Geert Blomme drie jaar geleden las over de Greenpower Challenge, was hij meteen verkocht. In deze wedstrijd, die komt overwaaien uit Engeland, maar intussen jongeren over heel het Europese vasteland inspireert, racen jongeren tegen elkaar in een zelfgebouwde elektrische auto. “Yes, dacht ik. Dit is exact wat STEM omhelst. Het maakt techniek heel tastbaar, maar tegelijk komt er zoveel meer bij kijken dan techniek alleen. We laten onze leerlingen e-trainingen volgen, werken samen met een school in Valencia waar ze Engels moeten praten, en we betrekken er ook andere afdelingen van de school bij, bijvoorbeeld om de wedstrijddata te analyseren, een website eromheen te bouwen of de bestickering
te verzorgen.”
Aan motivatie geen gebrek. De jongeren sleutelen in groepjes aan drie elektrische voertuigen. Met de kits die de school aankocht bij Greenpower hebben ze in principe alles om de wagens te bouwen. Maar hoewel iedereen racet met dezelfde motor en batterij, maakt dat de wagen nog niet competitief. Blomme betrok daarom bedrijven bij het verhaal. Niet alleen om centen in te zamelen, maar ook om zijn leerlingen extra kennis en technologie aan te reiken. Elsto kwam erbij na de allereerste wedstrijd in Brugge. “Om acht uur ’s ochtends verzamelen op zondag en toch was iedereen van de partij. Een kippenvelmoment,” beschrijft Blomme. “We raceten tegen zes andere scholen. Toen ze een team met alleen maar meisjes zagen, rekenden onze leerlingen zich al gewonnen. Maar uiteindelijk reden die iedereen naar huis die middag. Hoe kan dat nu, meneer?”

Het antwoord zat hem in de techniek, leerde een kleine spionageronde. “De bedoeling is om tijdens een wedstrijd van twee uur zoveel mogelijk rondjes af te leggen met de batterij. De gashendel volledig opendraaien op elk recht stuk om dan diep in de remmen te gaan bij de bocht, werkt eigenlijk niet. Het winnende team had echter een sturing en throttle geïntegreerd om de belasting op de batterij beter te doseren.” Blomme trok zijn stoute schoenen aan en contacteerde Elsto, die de geknipte component in huis had als antwoord op de uitdaging van de leerlingen. Welke dat precies was, verklappen we niet. De concurrentie leest misschien mee. “Pure sponsoring is echter niets voor ons. We willen meer impact hebben. Daarom hebben we de componenten geschonken en zijn we ook in gesprek gegaan met Geert over hoe we samen de wagen kunnen verbeteren,” vertelt Bert Vanpeteghem, salesmanager voor Elsto België.

Vorig jaar bewees Athena dat het onder meer dankzij deze toevoeging kan meespelen met de ‘grote jongens’. Het haalde een mooie vierde plaats met een van zijn wagens in de finale op het circuit van Zolder. “Maar het belangrijkste is dat het de jongeren zijn die het volledig zelf doen. Daar hameren we op. Als ze tijdens het bouwen of tijdens het racen op problemen stuiten,
dan moeten ze zelf een oplossing bedenken voor hoe het sneller, beter of veiliger kan. Eigenlijk is Patrick (De Smet, vakleerkracht
elektriciteit) meer een coach dan een leraar.”
Ook voor de finale van dit jaar is de voorbereiding intussen in volle gang. “We kijken nu naar de tandwielen en de verschillende verhoudingen. Of we daar niet nog enkele ‘percentjes’ kunnen winnen … Dat we een beroep mogen doen op de kennis van Elsto is van onschatbare waarde. Daarnaast krijgt een van de wagens nu een opbouw in kunststof mee, wat lichter is dan de klassieke metaalplaat. Daarom betrekken we er alle studenten van het vierde leerjaar bij. Wat ze zien en ervaren op Zolder, legt al de basis voor wat ze zelf aan de wagen toevoegen wanneer het hun beurt is.”