De Pen | Allemaal een beetje meer feniks - Industrial Automation

NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
De Pen | Allemaal een beetje  meer feniks

De Pen | Allemaal een beetje meer feniks

Technologie verandert onze maatschappij. Disruptie zal overal hard toeslaan. Maar wat de impact zal zijn is een dubbeltje op zijn kant. Zou u het potentieel gezien hebben van de eerste wagen die door het straatbeeld reed? Of zou u de teugels van uw paard krampachtig hebben vastgehouden? De vierde industriële revolutie vandaag draait niet om de technologie an sich maar om de wil om te veranderen. Bedrijven moeten zichzelf heruitvinden in deze nieuwe wereld en als een feniks uit hun as verrijzen.

De cloud, social media, big data, API’s … het zijn buzzwoorden die de baseline vormen voor start-ups. Sommige met heel veel succes. Dat zijn de zogenaamde eenhoorns, volgens hun officiële definitie start-up bedrijven met een waarde van meer dan 1 miljard dollar. Enkele van de bekendste zijn Airbnb, Uber, SpaceX … Bedrijven die disruptie als een virus verspreid hebben en tot de verbeelding spreken. Jonge ingenieurs willen er aan de slag, ondernemers willen een eenhoorn worden. Maar zo eenvoudig is dat niet en voor de meeste onder ons zal het een illusie blijven. Aan deze succesverhalen is ook steeds vaker een keerzijde verbonden van zodra ze hun status van start-up ontgroeid zijn.

In plaats van te dromen over eenhoorns zouden bedrijven vandaag de ambitie moeten koesteren om feniksen te worden. Feniksen zijn dieren uit de Griekse mythologie die zichzelf cyclisch konden regenereren. Ze branden af om dan uit de assen te herrijzen. Feniksen draaien dus om vernieuwing en om transformatie. Om sterker dan ooit herboren te worden. Een ambitie die in feite voor iedereen realiseerbaar is, zolang er maar een bedrijfscultuur ontstaat die verandering verwelkomt. Walmart bijvoorbeeld, is de grootste traditionele retailer in de wereld. Toch houdt het bedrijf de vinger aan de pols. Zelfs winkels in the middle of nowhere worden uitgerust met pick-up torens waar klanten hun online bestellingen kunnen afhalen. Liever thuis geleverd? Vandaag wordt geëxperimenteerd met slimme deuren die de koerier binnen laten zodat hij de frigo al kan vullen. En u volgt alles vanop afstand in de app.

Digitaal is dus al het nieuwe normaal. Data is overal en wordt door iedereen vrijgegeven, op sociale media, via platformen … De volgende stap zal de combinatie worden van al deze data met psychologie. Dit wordt het speelveld van artificiële intelligentie. Vandaag zijn mensen nog steeds de beste computer , maar automatisering gaat zeer snel en de grote bergen aan data die ontstaan zullen nog moeilijk door mensen ontgonnen kunnen worden. Het is de hoogste tijd om te beginnen vooruitkijken. Bedrijven houden zich voor 93% bezig met wat er zich vandaag op de werkvloer afspeelt en de shit van de dag ervoor. Wat morgen en overmorgen zullen brengen, is minder relevant. Nochtans moet daar net de focus leggen. Innovatie is geen luxe meer maar een noodzaak.

Maar hoe moet u de intelligentie die vandaag aanwezig is in uw bedrijfsmuren omzetten in vooruitkijken? Alles begint met weten wat er in de wereld gebeurt en na te denken over wat dat voor uw bedrijf kan betekenen. Observeren en leren van eenhoorns om feniks te worden. Belangrijk daarin zal het aanmoedigen zijn van disruptief denken, van medewerkers die zich comfortabel voelen om nieuwe dingen uit te proberen. Ze maken meestal maar 1% van een personeelsbestand uit (bij start-up 99%), maar zijn net essentieel om de toekomst van uw bedrijf overmorgen te verzekeren. Zij zullen u helpen om uw bedrijf te transfereren in een feniks.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?