Sidecar Experience: Industrie 4.0 in een racepak - Industrial Automation
Platform over productie- en procesautomatisering
Sidecar Experience: Industrie 4.0 in een racepak

Sidecar Experience: Industrie 4.0 in een racepak

Als u de snelheid ziet waaraan de wedstrijden van het WK Zijspannen worden beslecht, dan kan u het alleen maar gekken vinden die in een zijspan plaatsnemen. En misschien zijn ze het wel een beetje. Maar er zit vooral ook heel veel kunde en techniek achter. Dat konden genodigden ontdekken tijdens een kijkje achter de schermen bij R&R Racing – Sidecar Team Weekers tijdens de Sidecar Experience op het Junior TT-circuit in Assen. Alexander Dewaele, Project Manager bij Industrial Automation was erbij op uitnodiging van sponsor TR-Electronic en werd van zijn sokken geblazen. Letterlijk (of toch bijna) en figuurlijk.

Voor de leken, (dat waren wij ook): wat moet je weten over zo’n zijspan? Het is een teamsport: rijder en bijrijder moeten elkaar blindelings aanvoelen in de bochten om een ideale lijn aan een zo hoog mogelijke snelheid neer te zetten. Voor de WK-wedstrijden hebben ze de cilinderinhoud teruggeschroefd tot 600 cc (in plaats van 1.000). Minder snel? Niks van, het zijn modernere en lichtere spannen waardoor je eigenlijk een stuk sneller gaat. In een lederen pak in zo’n ‘bakkie’ laag boven het asfalt scheuren is een bijzondere ervaring, zelfs met de aangepaste snelheden waaraan wij het circuit opgingen. Gelukkig kregen we uitleg van twee ervaren ‘bakkenisten’, Remco en Mitzi, om te weten hoe we ons het beste konden vasthouden en wat we vooral wel en niet mochten doen.

Sidecar Experience: Industrie 4.0 in een racepak 1

Betrouwbaarheid en data

Maar wat zit daar dan allemaal van automatiseringstechniek achter? Betrouwbaarheid is de sleutel. “Het is in onze sport zeer ongebruikelijk dat iedereen de finish haalt, omdat de techniek het laat afweten. Dat heeft vooral te maken met het bochtenwerk: het zijspan blijft dan in tegenstelling tot de motor relatief vlak op de baan liggen, waardoor de olie niet helemaal tot de bodem geraakt, met alle gevolgen van dien.”, aldus Rogier Weekers. Met een lineaire encoder van TR-Electronic weet team Weekers op elk moment exact wat het olieniveau is. Daarnaast zijn encoders cruciaal om te weten hoe het zijspan zich gedraagt in de bochten. “Alle data van de onderdelen van het span worden gelogd: motortemperatuur, wieluitslag, veeruitslag, stuuruitslag … Met deze info kan ik werken aan mijn bochtsnelheid.” Industrie 4.0 in een racepak dus.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten