NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Conditiebewaking, win-win voor machinebouwer en eindklant

Conditiebewaking, win-win voor machinebouwer en eindklant

Bedrijven willen vandaag de stap zetten naar predictief onderhoud. Maar vooraleer je kan voorspellen wanneer er defecten optreden moet je een goed beeld hebben van de werking van je machine. Conditiebewaking dus. Voor Lenze hoeft hier geen extra dure sensortechnologie voor geïntegreerd te worden. Ze maken van de aandrijving zelf de sensor, zodat machinebouwers datawetenschappers worden van hun eigen machines.

2u5a2837-lenze-nederland-juli-2017low-res-kopieren

Stefan van Dooren, technical accountmanager Systems & Digital bij Lenze

 

Elke machinebouwer onderzoekt vandaag hoe hij aan de nodige gegevens over de gezondheids­toestand van zijn machine kan geraken. En dat kan volgens Stefan van Dooren, technical accountmanager Systems & Digital bij Lenze, verschillende redenen hebben. “Kostenbesparing natuurlijk. Want het is de manier om tot remote maintenance te komen. Maar uiteraard is inzicht in hoe de machine draait ook een voorwaarde om het life cycle management te optimaliseren.” Van Dooren is ervan overtuigd dat deze groeiende interesse voor conditiebewaking nog meer vleugels zal krijgen door corona. “Bedrijven zoeken nu een versnelde integratie van digitale technologie om remote te kunnen werken. Uiteraard kan de lagere omzet een rem op investeringen vormen. Maar als het even kan willen ze nu investeren om klaar te zijn voor de toekomst. Corona heeft ook voor wat ademruimte gezorgd om na te denken over welke innovaties daarvoor nodig zijn.”

Light Bulbs Concept

De uitdaging schuilt er in om conditiebewaking te realiseren zonder dat dit gepaard gaat met hogere hardwarekosten. De truc is dan om de toegevoegde informatiewaarde te halen uit de reeds beschikbare gegevensbronnen.

 

Aandrijving wordt de sensor

Ook de eindklant trekt aan de machinebouwer zijn mouw om kennis over conditiebewaking te ontwikkelen. Hij ziet het immers als de manier bij uitstek om de beschikbaarheid en de performantie van zijn machine te verhogen. “De uitdaging schuilt er in om dit te realiseren zonder dat dit gepaard gaat met hogere hardwarekosten. De truc is dan om de toegevoegde informatiewaarde te halen uit de reeds beschikbare gegevensbronnen.” Lenze maakt daarom van de aandrijving de sensor. Alle informatie die nodig is over hoe de machine verandert over tijd is namelijk daar te vinden: koppels, snelheden, massatraagheid, elasticiteit … En door de toevoeging van algoritmes voor machine learning en artificiële intelligentie valt er heel veel informatie te rapen.” Welke gegevens dan precies nodig zijn, hangt heel erg af van de applicatie en de klant. Een wisselwerking tussen machinebouwer, eindklant en fabrikant is dan ook de beste garantie op de hoogst mogelijke ROI.

lenze_press-release_condition-monitoring-kopieren

Lenze maakt van de aandrijving de sensor.
Alle informatie die nodig is over hoe de machine verandert over tijd is namelijk daar te vinden.

 

Brainware maakt het verschil

Het is vooral de software die voor de meerwaarde zal zorgen. Lenze heeft dit traject al twintig jaar geleden uitgestippeld. “Conditiebewaking vraagt om een integratie van enerzijds besturingstechnologie (OT) en anderzijds informatietechnologie (IT). We hebben bijvoorbeeld het x4-platform ontwikkeld om die brug te slaan, een open, kant-en-klare cloudoplossing met conditiebewaking, remote maintenance en assetmanagement. Deze evolutie heeft immers als gevolg dat het kennisveld enorm verbreed is en de rol van de fabrikant om de juiste ondersteuning te voorzien belangrijker wordt. We voegen daarom aan onze componenten ook een stukje brainware toe. Klanten kunnen profiteren van de schat aan ervaring en kennis die wij al opgebouwd hebben in dit verhaal. We gaan op voorhand aan tafel zitten om te weten welke pijnpunten ze willen identificeren, welke hardware dan nodig is om de juiste informatie eruit te halen en welke software die gegevens kan verwerken tot informatie van goudwaarde. We integreren aandrijf-, automatiserings- en digitaliseringskennis”, besluit Van Dooren.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.