NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
De juiste match in touch technologie
Een eerste belangrijke parameter in die zoektocht naar de perfecte match is de omgeving en hoe je het scherm wil gebruiken.

De juiste match in touch technologie

De HMI is de perfecte brug tussen mens en machine. Het is vaak de primaire manier om data eruit te krijgen of input te geven voor de aansturing van een proces. Een component die dus de nodige aandacht verdient, zodat een betrouwbare werking altijd gegarandeerd is. Dat is net wat DOBIT, met meer dan veertig jaar ervaring in industriële automatisering, tracht te doen. Het familiebedrijf zorgt voor een perfecte match tussen man en machine met touch displays van Elo Touch Solutions en LUVOX, of touchscreen computers van AAEON en Shuttle. DOBIT accountmanager Anton Hammenecker legt uit waarop je zoal moet letten.

Als een vis in het water, in industriële automatisering: het maakt van DOBIT de ideale partner om klanten bij te staan in de keuze van hun touch displays. Want het juiste product kan zorgen voor een competitief voordeel. Kwaliteit en ergonomie staan uiteraard voorop. Maar wat moet je nog meenemen in de selectie van een touch product? 

Een eerste belangrijke parameter in die zoektocht naar de perfecte match is de omgeving en hoe je het scherm wil gebruiken. “Hierbij houden we rekening met factoren zoals vocht en vuil, maar ook of de operatoren handschoenen of bepaalde werktuigen willen gebruiken om de input op het scherm in te geven. Dat bakent de keuzemogelijkheden voor de touch technologie die in jouw project het meest op zijn plaats is al mooi af. Er is keuze uit capacitief, infrarood, resistief of surface acoustic wave.”

Gaat het om een volledige productielijn, dan staan de schermen vaak ernaast opgesteld.

Display bevestiging

Daarnaast speelt de bevestiging van het display een rol. Hoe moet het fysiek op de machine gemonteerd worden? “Gaat het om een volledige productielijn, dan staan de schermen vaak ernaast opgesteld. Bij machines en kiosken zien we bijvoorbeeld meer inbouwschermen, omwille van de strakke afwerking. De belangrijkste factoren om mee te nemen in deze beslissing zijn de look-and-feel maar ook de onderhoudsmogelijkheden. Een ingebouwd scherm mag dan aan het esthetische plaatje beantwoorden, het kan door variaties in buitenafmetingen achteraf moeilijker te vervangen zijn. De fabrikanten met wie wij werken houden er, over verschillende generaties van een product heen, gelukkig steeds dezelfde afmetingen op na.”

Maatwerk

En dan zijn er nog die gevallen die niet in een standaard te vatten zijn. “Dan komen onze engineering roots pas echt boven en kijken we welke maatwerkoplossing soelaas kan bieden. We hebben al projecten voltooid waarbij nieuwe schermen naadloos in bestaand meubilair geïntegreerd werden, maakten montagebeugels op maat om de touch displays in verschillende generaties machines te passen, en ontwikkelden elektronica op maat voor het uitlezen van RFID- en identiteitskaarten. Belangrijk is dat je als partner verder kijkt dan louter de aankoop. We proberen onze klanten doorheen het hele leven van een product of proces te begeleiden. Dan pas kan je echt tot oplossingen met meerwaarde komen.”

DOBIT begeleidt zijn klanten doorheen het hele leven van een product of proces. Dan pas kan je tot oplossingen met meerwaarde komen.

Solide partner

Advies dat dus begint bij de keuze voor het juiste scherm, standaard of maatwerk, maar daar zeker niet eindigt. “De voorbije jaren hebben het belang van een solide supply chain aangetoond. Tekorten hebben toen voor een hoop problemen gezorgd. Als distributeur zijn we de schakel tussen de fabrikanten en de integratoren. Een goede relatie onderhouden is dus essentieel om tijdig struikelblokken te identificeren en te zorgen voor oplossingen, zodat de continuïteit van productie altijd gegarandeerd is bij onze klanten. Onze eigen voorraad die als buffer dient is hier zeker een voordeel. Maar ook weer die technische kennis. Zo kunnen we makkelijk alternatieven evalueren of aanpassingen doen aan bestaande oplossingen om ze passend te maken voor onze klanten.”

Bij machines en kiosken zien we bijvoorbeeld meer inbouwschermen omwille van de strakke afwerking.

Innovaties op de voet volgen

Tot slot houdt DOBIT ook de vinger aan de pols voor zijn partners. “Onze klanten leunen op ons om hen te informeren over nieuwe technologieën en producten. Ontwikkelingen die elkaar in sneltempo opvolgen. Daarom beschikken we intern over een innovatieteam. Onze engineers krijgen daar alle tijd en ruimte om aan nieuwe oplossingen te werken. Ervaringen die uiteraard ook onze klanten weer van pas komen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.