NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Ecodesign: wie omschakelt doet het  beter goed

De Ecodesign richtlijn, ook bekend als de ErP-richtlijn, legt nieuwe minimale efficiëntieniveaus op voor elektromotoren en vermindert de eerdere uitzonderingen. Als u machines met elektromotoren binnen Europa verkoopt, moeten ze vanaf 1 juli 2021 voldoen aan de hogere eisen op het gebied van energie-efficiëntie. Dit is natuurlijk het moment om de energiebalans van uw machine te optimaliseren. Het team van Lenze staat klaar om de implementatie voor u zo eenvoudig mogelijk te maken.

Wanneer de nieuwe Ecodesign richtlijn in voege komt in Europa in de zomer van 2021 zal de energie-efficiëntie van standaard asyncrhone motoren, en dan met name degene ontworpen voor continu bedrijf, moeten blijven verbeteren. Om van de transitie een succes te maken is Lenze begonnen met het samenstellen van eenvoudig te begrijpen basisinformatie maar ook van een volledige checklijst voor OEM’s en machine-operatoren. De specialist in aandrijvings- en automatiseringstechnologie lanceert daarenboven met de m500 serie een nieuw motorplatform. Deze zomer zal er al een intelligente webgebaseerde planning- en conversietool gelanceerd worden. Lenze heeft zich immers tot doel gesteld om de switch naar de nieuwe generatie m500 motoren zo eenvoudig mogelijk te maken voor zijn klanten en om hun machines verder te helpen optimaliseren met zijn consultancydiensten.

Future proof aandrijving

Het nieuwe m500 motorplatform is ontwikkeld om een future proof aandrijvingsoplossing te zijn die wereldwijd inzetbaar is en die voornamelijk bedoeld is om gecombineerd te worden met de tandwielkasten van Lenze’s g500 familie en de i500 serie inverters. Deze zomer zal Lenze een tool ter beschikking stellen om erover te waken dat de switch naar de nieuwe generatie vlot verloopt, vooral met het oog op de ErP-richtlijn. Het enige wat u eigenlijk moet weten is het materiaalnummer van de oude aandrijving. Het systeem gebruikt dan de beschikbare data om tot een voorstel te komen hoe de motor het beste vervangen kan worden, conform de standaard. Een ander belangrijk item: wie omschakelt doet het beter goed. Voor de OEM komt het er op neer dat de inspanningen die de vervanging en de aanpassingen aan het ontwerp met zich meebrengen de moeite moeten zijn. Ze moeten de machines verbeteren door de komst van een aandrijving die perfect afgestemd is op de taken die de machine zal uitvoeren.

Optimaliseren concept in plaats van vervangen

In het aandrijfsysteem zijn besparingen in energieverbruik mogelijk van 20 tot 50% in functie van het type machine en de specifieke vereisten en op voorwaarde dat er op een holistische manier naar de machine gekeken wordt. Het gebruik van componenten met een hoge efficiëntie vormt de basis. Het grootste potentieel zal echter komen door de dimensionering van de aandrijving en de motion profielen te laten overeenstemmen met de eigenlijke procesvereisten. Het gebruik van inverters om het vermogen aan te passen of de remkracht te recupereren in de DC link zijn andere mogelijkheden voor optimalisering. Het nieuwe motorplatform van Lenze biedt ook de mogelijkheid voor standaardisering. De motoren, die overal in de wereld inzetbaar zijn, stellen machinebouwers in staat om het aantal aandrijvings­varianten gevoelig te verlagen en dus te snijden in hun proceskosten. Op die manier wordt de vervanging van de motor niet alleen gestuurd door de noodzaak om te voldoen aan de ErP-richtlijn, maar is het tegelijkertijd een manier om tot duurzame verbeteringen in efficiëntie en functionaliteit te komen.     

Ecodesign: wie omschakelt doet het beter goed

De Ecodesign richtlijn, ook bekend als de ErP-richtlijn, legt nieuwe minimale efficiëntieniveaus op voor elektromotoren en vermindert de eerdere uitzonderingen. Als u machines met elektromotoren binnen Europa verkoopt, moeten ze vanaf 1 juli 2021 voldoen aan de hogere eisen op het gebied van energie-efficiëntie. Dit is natuurlijk het moment om de energiebalans van uw machine te optimaliseren. Het team van Lenze staat klaar om de implementatie voor u zo eenvoudig mogelijk te maken.

Wanneer de nieuwe Ecodesign richtlijn in voege komt in Europa in de zomer van 2021 zal de energie-efficiëntie van standaard asyncrhone motoren, en dan met name degene ontworpen voor continu bedrijf, moeten blijven verbeteren. Om van de transitie een succes te maken is Lenze begonnen met het samenstellen van eenvoudig te begrijpen basisinformatie maar ook van een volledige checklijst voor OEM’s en machine-operatoren. De specialist in aandrijvings- en automatiseringstechnologie lanceert daarenboven met de m500 serie een nieuw motorplatform. Deze zomer zal er al een intelligente webgebaseerde planning- en conversietool gelanceerd worden. Lenze heeft zich immers tot doel gesteld om de switch naar de nieuwe generatie m500 motoren zo eenvoudig mogelijk te maken voor zijn klanten en om hun machines verder te helpen optimaliseren met zijn consultancydiensten.

Future proof aandrijving

Het nieuwe m500 motorplatform is ontwikkeld om een future proof aandrijvingsoplossing te zijn die wereldwijd inzetbaar is en die voornamelijk bedoeld is om gecombineerd te worden met de tandwielkasten van Lenze’s g500 familie en de i500 serie inverters. Deze zomer zal Lenze een tool ter beschikking stellen om erover te waken dat de switch naar de nieuwe generatie vlot verloopt, vooral met het oog op de ErP-richtlijn. Het enige wat u eigenlijk moet weten is het materiaalnummer van de oude aandrijving. Het systeem gebruikt dan de beschikbare data om tot een voorstel te komen hoe de motor het beste vervangen kan worden, conform de standaard. Een ander belangrijk item: wie omschakelt doet het beter goed. Voor de OEM komt het er op neer dat de inspanningen die de vervanging en de aanpassingen aan het ontwerp met zich meebrengen de moeite moeten zijn. Ze moeten de machines verbeteren door de komst van een aandrijving die perfect afgestemd is op de taken die de machine zal uitvoeren.

Optimaliseren concept in plaats van vervangen

In het aandrijfsysteem zijn besparingen in energieverbruik mogelijk van 20 tot 50% in functie van het type machine en de specifieke vereisten en op voorwaarde dat er op een holistische manier naar de machine gekeken wordt. Het gebruik van componenten met een hoge efficiëntie vormt de basis. Het grootste potentieel zal echter komen door de dimensionering van de aandrijving en de motion profielen te laten overeenstemmen met de eigenlijke procesvereisten. Het gebruik van inverters om het vermogen aan te passen of de remkracht te recupereren in de DC link zijn andere mogelijkheden voor optimalisering. Het nieuwe motorplatform van Lenze biedt ook de mogelijkheid voor standaardisering. De motoren, die overal in de wereld inzetbaar zijn, stellen machinebouwers in staat om het aantal aandrijvings­varianten gevoelig te verlagen en dus te snijden in hun proceskosten. Op die manier wordt de vervanging van de motor niet alleen gestuurd door de noodzaak om te voldoen aan de ErP-richtlijn, maar is het tegelijkertijd een manier om tot duurzame verbeteringen in efficiëntie en functionaliteit te komen.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.