- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Terwijl de pandemie in maart wild om zich heen sloeg, kwamen de meeste bedrijven genadeloos tot stilstand. Weg waren alle positieve vooruitzichten waar we het voorbije jaar zo hard aan getimmerd hadden. Voor de meeste bedrijven ging het naar overlevingsmodus. Hoe hou ik mijn bedrijf staande en mijn medewerkers bij mij?
Het antwoord zal zoals zo vaak te vinden zijn in durven ondernemen en dus durven innoveren. Zaken doen mag nooit een kwestie van bijbenen zijn, maar zou een verhaal van voorop lopen moeten worden. En daarin speelt innovatie een cruciale rol. Innovatie gaat om meer dan revolutionaire product- of machineontwerpen uit de hoed toveren. Het zit hem evenzeer in nieuwe manieren vinden om die productie zo goed mogelijk in te richten voor een hogere efficiëntie. Om medewerkers zo goed mogelijk aan te sturen voor een zo hoog mogelijke kwaliteit en zo laag mogelijke foutenmarge. Maakbedrijven moeten zich daarom een cultuur van verandering toe-eigenen waarbij op geregelde basis producten en processen in vraag worden gesteld. Pas als innoveren deel echt deel gaat uitmaken van ons DNA zullen we het verschroeiende tempo van de maatschappij en al haar onverwachte wendingen voor kunnen blijven.
En daar zijn goede redenen voor. Innovatie is een geweldig instrument om de concurrentiekracht te behouden, of wie weet zelfs uit te bouwen. Veranderen de eisen van de consument? Zijn er nieuwe markten om aan te boren? Kunnen we kosten besparen door bepaalde processen te optimaliseren? Innovatie biedt telkens het antwoord om je op een onderscheidende manier in de markt te zetten. Weg van eenheidsworst, op naar dat streepje voor. De consument is ook meer dan vroeger bereid om nieuwe producten te kopen als ze maar iets nieuws, iets van toegevoegde waarde te bieden hebben. Maar voor metaalbewerkers zelf schuilt de winst in de eerste plaats in het verhogen van de productiviteit. Een welkome verademing in deze tijden van technische schaarste. Innoveren zal dus ook te vinden zijn in automatiseren en vooral digitaliseren.
Toch is enige voorzichtigheid geboden. Volgens onderzoeken faalt 80% van de innovaties. Maar hoe moeten we dan wel gaan innoveren? Ken je klanten vormt de basis. Definieer helder wie je huidige klanten en je toekomstige zijn en wat ze precies nodig hebben. Zij bepalen immers de richting waar het naartoe gaat. Laat hen centraal staan in de keuzes die gemaakt moeten worden. Samenwerken, met klanten of andere partners, om dat doel te bereiken kan ook van meerwaarde zijn. Innovatie kan dan wel in evoluties en revoluties komen, het mag niet de waanzin van de dag zijn die regeert. Kijk vooruit naar de lange termijn om strategisch verstandige beslissingen te maken. En dan komt de keuze aan technologie, de moeilijkste knoop om door te hakken, want het aanbod is uitgebreid. Wat je wil bereiken moet bekend zijn om te weten hoe je het kan bereiken. Industrial Automation zet er alvast enkele op een rijtje uit 2020 die misschien wel het aangezicht van 2021 mee zullen vormgeven. Machines, producten of diensten van bedrijven die zelf een perfect voorbeeld zijn van hoe innovatie voor toegevoegde waarde voor de klant kan zorgen. Ze openen de deur naar hogere efficiëntie, nieuwe diensten en afzetmarkten, betere kwaliteit en een duurzamere productie. Want ook op dat vlak hebben we de komende jaren nog heel wat innoveren voor de boeg.