NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Volgende stappen in digitalisering werktuigmachines en drives
De meeste bedrijven zijn al vergevorderd in het transparant maken van hun processen op de werkvloer. Het is nu zaak om voorspelbaarheid in te bouwen.

Volgende stappen in digitalisering werktuigmachines en drives

Op weg naar Industrie 4.0 zijn veel bedrijven er inmiddels in geslaagd om een transparante werkvloer te creëren. Voor de meeste bedrijven is de heilige graal in automatisering nu het gedrag van hun machinepark te gaan voorspellen. Gepokt en gemazeld in digitaliseringstrajecten, gaat het Motion Control Customer Services team van Siemens onder leiding van Ronny Maes op zoek naar hoe bedrijven de volgende stappen in hun productie kunnen zetten voor een hogere uptime, een betere productiviteit, en meer duurzaamheid. 

“Aan de hand van een zeer gestructureerde aanpak in zeven stappen begeleiden we onze klanten doorheen hun digitale transformatie, gaande van consulting tot onderhoud. We willen met een open blik kijken naar hoe we klanten kunnen helpen om hun machines te verbeteren. Dat doen we vanuit één centrale vraag: waar wil je naartoe? Wij helpen dan kijken hoe we dat kunnen invullen op een behapbare manier, en dat voor de volledige levenscyclus van een product of proces, onderhoud incluis.” Het team van Maes krijgt sinds covid meer projecten dan ooit voorgeschoteld om zijn tanden in te zetten. “Toen lag de focus op remote oplossingen. Nu wordt ook verder gekeken. We willen nooit op onze lauweren rusten, maar altijd out-of-the-box blijven vooruit denken met onze klanten, zodat ze altijd blijven verbeteren.”

Voorspellen en aanpassen

Dat de Belgische industrie wel oor heeft naar digitaliseringstrajecten, heeft alles te maken met de kostenstructuur die gepaard gaat met hier produceren. 

“Je moet je efficiëntie zodanig opdrijven, dat er quasi geen uitval meer is. Dat is de enige manier om hier te blijven produceren. De meeste bedrijven zijn al vergevorderd in het transparant maken van hun processen op de werkvloer. Het is nu zaak om voorspelbaarheid in te bouwen. Zodat je op voorhand weet wat er zal gebeuren, jazeker, maar ook om systemen te ontwikkelen die zich kunnen aanpassen aan deze voorspellingen.” 

Net daarin schuilt vaak de complexiteit van de volgende generatie aan oplossingen. “Het gaat verder dan gewoon data-analyse loslaten op je gegevens. Je moet met een partner aan tafel zitten die weet hoe hij met een sturing moet omgaan en parameters kan terugkoppelen. Die de brug kan slaan tussen wat er aan IT-kant beschikbaar is en aan OT-kant nodig is, ook op vlak van cyberveiligheid. Op dat vlak kunnen we heel wat ervaring in de schaal leggen.”

Erkenning als Siemens Hub

Dat het team van Maes met deze strategie duidelijk op het juiste spoor zit, blijkt uit de recente erkenning als Siemens Hub. “Een bekroning voor het hele team. We fungeren al meer dan tien jaar als Center of Competence voor het volledige portfolio van Motion Control Customer Services. Dat we vanuit de hier opgebouwde expertise heel wat succesvolle projecten gerealiseerd hebben, is het hoofdkwartier niet ontgaan. Als Hub zullen we nu proactief naar de regio’s trekken met een concreet plan van aanpak en ambitieuze doelstellingen. We gaan mee met hun klanten aan tafel zitten om te zien hoe we samen tot oplossingen kunnen komen die hun productie in de juiste richting sturen.” 

Het team zal de komende maanden dan ook extra versterking krijgen. “Dat zijn heus niet alleen automatiseringsingenieurs meer. We hebben mensen nodig die de behoeften van klanten kunnen ontleden en daar een passende architectuur tegenover zetten. We moet daarin altijd slimmer worden en verder gaan.” 

Hoe SKF de concurrentie een stap voor blijft dankzij digitalisering

Ronny Maes: “Het gaat verder dan gewoon data-analyse loslaten op je gegevens. Je moet met een partner aan tafel zitten die weet hoe hij met een sturing moet omgaan en parameters kan terugkoppelen.”

SKF, met hoofdkwartier in Gotenburg (Zweden), mag zich de grootste lagerfabrikant ter wereld noemen. Het bedrijf erkende digitalisering als de hefboom bij uitstek om zijn concurrentiekracht te vergroten, en ging in zee met Siemens om werk te maken van een digitale transformatie. Samen ontwikkelden ze een digitaliseringsroadmap, die nu stap voor stap wordt uitgerold. Dat zorgt voor een betere connectiviteit en transparantie, maakt een verregaande traceerbaarheid mogelijk en de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen op basis van Siemens technologie. In een waar proces van co-creatie combineren SKF en Siemens voortdurend de echte en de digitale wereld in de fabrieken van SKF om minder grondstoffen te gebruiken en de flexibiliteit, kwaliteit en efficiëntie te verhogen. Het warm water hoefden ze echter niet uit te vinden. Door een kijkje te nemen hoe de productie van elektromotoren bij Siemens in Bad Neustadt gedigitaliseerd is, vond SKF heel wat inspiratie om in de eigen processen toe te passen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.