NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Voor elke toepassing de juiste niveau- of druksensor
Hoewel VEGA in die bijna 65-jarige geschiedenis is uitgegroeid tot een wereldspeler (met 2.500 medewerkers, verspreid over 27 filialen overal ter wereld), blijft het nog steeds een familiebedrijf. Het hoofdkwartier ligt in Schiltach.

Voor elke toepassing de juiste niveau- of druksensor

Wie denkt aan sensoren, denkt aan technologie. En het liefst op het scherp van de snee, zodat uw processen perfect beheersbaar worden. Maar bij VEGA is die technologie toch vooral een verhaal van mensen en van waarden. Van de ontwikkelaars in het hoofdkwartier die telkens nadenken over hoe ze de grenzen kunnen verleggen. Maar ook van de lokale experten die VEGA Belgium onder één dak heeft en die perfect de vertaalslag weten te maken van component naar oplossing voor uw toepassing.

VEGA ontstond in 1959. De focus van toen is nog steeds dezelfde: zo goed mogelijke niveau- en druksensoren ontwikkelen. Een missie waarin het bedrijf uitstekend slaagt. Het marktaandeel van de radarniveausensoren van VEGA ligt wereldwijd hoger dan 50%, in België zelfs hoger dan 75%. 

Net die focus is volgens managing director Peter Leemans de sleutel tot het succes: “Al onze medewerkers doen dag in, dag uit enkel dat. Dat zorgt voor een unieke meerwaarde, al van bij de ontwikkeling van de producten. Zo heeft VEGA een eigen chip specifiek voor niveaumeting ontwikkeld voor zijn radarsensoren, en wordt ook het hart van de druksensoren, de keramische cel, in eigen huis geproduceerd. Maar dat laat zich ook voelen op het einde van de keten, bij onze eindklanten. Onze technische en technisch-commerciële mensen zijn specialisten in deze niches. Klanten zijn vaak al goed geïnformeerd. Maar VEGA-medewerkers kunnen nog een andere invalshoek aanbrengen om echt tot de optimale oplossing te komen.”

Via het myVEGA platform kunnen offertes, bestellingen, configurators… perfect opgevolgd worden.

Kwaliteit en flexibiliteit

Hoewel VEGA in die bijna 65-jarige geschiedenis is uitgegroeid tot een wereldspeler (met 2.500 medewerkers, verspreid over 27 filialen overal ter wereld), blijft het nog steeds een familiebedrijf. Leemans: “We zijn geen logge organisatie. De hiërarchische lijnen worden bewust zo kort mogelijk gehouden, zelfs tot aan het topmanagement, om altijd snel en gedurfd te kunnen inspelen op veranderende situaties. Dat we bijvoorbeeld onze eigen chip hadden, maakte dat we minder te lijden hadden onder de logistieke naweeën van de coronapandemie.” 

Naast flexibiliteit is kwaliteit de tweede hoeksteen van het bedrijf. Alle toestellen worden  tijdens het productieproces meerdere keren getest. Een net gelanceerd product dat nog kinderziektes kent? “Niet bij VEGA. Als we een product lanceren, is het klaar.” Tegelijkertijd profiteren gebruikers van het globale karakter van de niveau- en druksensorspecialist. “Onze producten zijn gecertificeerd voor wereldwijde inzet. Een troef voor machinebouwers die aan export denken, of voor multinationals met productie in verschillende landen.”

Zo heeft VEGA een eigen chip specifiek voor niveaumeting ontwikkeld voor zijn radarsensoren, en wordt ook het hart van de druksensoren, de keramische cel, in eigen huis geproduceerd.

Vier kernwaarden

Wat VEGA ook typeert, is de kenmerkende bedrijfscultuur. Home of values is niet voor niets het motto. Het zegt iets over de activiteiten waar het allemaal om draait, waarden betrouwbaar capteren om gebruikers inzicht te geven in en controle over hun processen. Maar het spreekt ook over de waarden die VEGA zelf hoog in het vaandel draagt: menselijkheid, eenvoud, verbondenheid en nieuwsgierigheid.

Leemans begin achteraan het rijtje om wat duiding te geven: “Al van bij de oprichting wordt hard ingezet op innovatie. We proberen steeds nieuwe technologieën en mogelijkheden te bedenken om niveau en druk te meten, zelfs in de meest complexe toepassingen. De sleutel daarbij is eenvoud: wat we ontwikkelen moet eenvoudig te bedienen zijn, eenvoudig in dienst te stellen, eenvoudig te beheren…” Een mooi voorbeeld daarvan is PLICS, een modulair systeem om op basis van standaardbouwstenen oplossingen toch helemaal af te stemmen op de specifieke eisen van een industrietak of een gebruiker. Maar evengoed kunnen we hier de bluetooth app aanstippen om de sensoren van op afstand in te stellen en op te volgen, of het myVEGA platform voor offertes, bestellingen, configurators…

Mensen eerst

Leemans apprecieert ook de aandacht voor menselijkheid. “We hoeven geen haaien te zijn, de mens komt altijd eerst. Dat geldt zowel voor klanten als voor medewerkers en leveranciers. En elke klant krijgt hier de aandacht die hij verdient, of hij nu één of honderd van onze sensoren heeft staan. Want op dat vlak zijn we allemaal dan toch een beetje techneuten: met onze expertise en ervaring gaan we met de klant in gesprek tot we de juiste oplossing voor zijn uitdaging gevonden hebben. Iets waarvoor we in ons nieuwe gebouw, dat we eind 2024 hopen te betrekken, nog meer ruimte zullen hebben. We zullen er toepassingen kunnen simuleren, er komt een grote trainingsruimte… kortom, alles wat nodig is om die verbondenheid verder te versterken.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.