Tijdens het event The Pace of Automation kregen de aanwezigen een primeur. Lenze onthulde er zijn IE5- en IE7-motoren, die pas in november officieel gelanceerd worden op de SPS. Wat we nu al weten? Lenze’s sensorloze permanentmagneetmotoren kunnen hun positie terugkoppelen zonder extra bekabeling. Ze zijn bovendien energiezuinig en vormen zo een compacte, efficiënte oplossing.
Elektromotoren zijn goed voor 30% van het wereldwijde energieverbruik, wat veel potentieel biedt voor CO2-besparingen. Dit leidde tot de invoering van energie-efficiëntieklasses voor elektromotoren. Vandaag is IE3 verplicht, maar Lenze kijkt op de SPS al vooruit naar IE5 en IE7. “Niet alle machinebouwers zullen hier meteen op inspelen, maar in luchthavens of magazijnen van Amazon en Walmart ligt de lat al hoger”, vertelt Klaus Dierkes, Senior Product Manager bij Lenze. “De hogere investering valt in het niet vergeleken met de besparingen die een energiezuinigere motor op de lange termijn oplevert.”
En die besparingen zijn aanzienlijk, zoals Lenze berekende. In een magazijn met 800 drives van 0,75 kW kan de overstap van IE3 naar IE5 of IE7 op jaarbasis respectievelijk 64.050 kW of 131.500 kW besparen. Tegen de huidige energietarieven levert dat 12.000 of 25.000 euro op, en een reductie van 27 ton of 55 ton CO2-emissies.
Hoe realiseert Lenze dit? “De energieverliezen worden fors beperkt, waardoor de motoren 50% efficiënter werken. Met de sensorloze permanentmagneetmotoren gaat er 60% minder energie verloren”, legt Dierkes uit. “Dankzij geïntegreerde controle-algoritmes (SLSM) in de inverter blijft de motor ook bij deelbelasting energiezuinig, en kan hij overkoppel tot drie keer zo hoog opvangen. Overdimensioneren is dus niet nodig. De hele aandrijflijn – van tandwielkast tot motor en inverter – kan volledig op maat van de toepassing worden ontworpen.”
Er zijn nog meer voordelen die de aanwezige machinebouwers op het The Pace of Automation wisten te waarderen. “Voor een klassieke gesynchroniseerde motor met feedback is extra bekabeling naar de encoder nodig. Dankzij onze ervaring met zowel motor- als inverterontwerp hebben we een perfecte tandem gecreëerd”, legt Dierkes uit. “De m550-motor werkt met virtuele feedback via het SLSM-algoritme. Dit zorgt voor hoge prestaties bij elke belasting, zonder dure bekabeling. De inverter weet precies in welke positie de motor zich bevindt, zonder extra elektrische onderdelen die de levensduur van de motor kunnen verkorten. Zo krijg je eigenlijk een eenvoudig servosysteem tegen een lagere prijs, en bovendien een compacter machineontwerp. Ook een remweerstand is niet langer nodig.”
Tijdens de SPS worden de twee nieuwe motoren uitgebreid voorgesteld. Ze zijn eenvoudig uitwisselbaar met de bestaande reeks, iets waar Lenze bewust rekening mee heeft gehouden. De IE7-motoren hebben hetzelfde formaat, terwijl de IE5-motoren net iets kleiner zijn. “We geloven dat we hiermee een oplossing bieden die aan alle eisen voldoet. Onze motoren leveren energiezuinige prestaties in het volledige bereik, zijn gebruiksvriendelijk en vereenvoudigen de engineering”, besluit Dierkes.
Neem dan rechtstreeks contact op met Lenze.
Contact opnemen