Wind speelt een cruciale rol in onze energievoorziening, maar de aanleg van windturbineparken is vaak complex en duur. Vliegers bieden in veel gevallen een slim alternatief. Het Delftse bedrijf Kitepower ontwikkelt vliegers die op een kostenefficiënte manier windenergie opwekken. De motoren die deze vliegers aandrijven, worden geproduceerd door maxon. Johannes Peschel, CEO van Kitepower, en Francis De Wilde, Account Manager bij maxon, vertellen over hun samenwerking en bespreken de huidige toepassingen en het toekomstpotentieel van dit innovatieve systeem.
Kitepower werd in 2016 opgericht door leden van een onderzoeksgroep aan de TU Delft, die eerder was gestart door de Nederlandse astronaut Wubbo Ockels. Het hoofdkantoor bevindt zich nog steeds in Delft, terwijl de testlocatie voor de vliegers in Ierland ligt.
“Vliegers zijn het meest compacte en mobiele systeem ter wereld om windenergie op te wekken”, legt Kitepower-CEO Johannes Peschel uit. De installatie van Kitepower bestaat enkel uit een grondstation in een container en een Kite Control Unit (KCU), naast de vlieger zelf. Deze opstelling wordt onder andere gebruikt op bouwterreinen, waar vaak dieselgeneratoren worden ingezet om elektriciteit te produceren. Kitepower biedt een duurzaam alternatief dat even mobiel is, maar dat de uitstoot van CO2 en stikstof drastisch vermindert en het transport van brandstof overbodig maakt.
“Kitepower vult de gaten in de voorziening van windenergie”, benadrukt Peschel. In de toekomst wil het bedrijf onshore windparken ontwikkelen op plekken waar conventionele windparken niet haalbaar zijn. Ook offshore heeft het systeem potentieel. “Vliegers kunnen energie opwekken op drijvende platforms. Ze worden daarbij niet beperkt door de diepte van de zee, wat bij traditionele windmolens wel een probleem is. Uiteindelijk kan de kostprijs van vlieger-elektriciteit dalen naar slechts twee eurocent per kilowattuur, dankzij het minimale materiaalverbruik. We gaan terug naar de essentie van windenergie, en de mogelijkheden zijn enorm.” concludeert Peschel.
Kitepower werkt sinds de oprichting samen met maxon, dat de motoren ontwikkelt voor de KCU om de vliegers aan te sturen. Maxon onderscheidt zich door producten met een hoge vermogensdichtheid en precisie. Het van oorsprong Zwitserse bedrijf richt zich op vier sectoren: lucht- en ruimtevaart, medische technologie, industriële automatisering en mobiliteitsoplossingen.
Tijdens de zoektocht naar geschikte motoren heeft Kitepower verschillende opties getest. Niet alle motoren bleken geschikt, maar die van maxon vielen op door hun compacte formaat en robuustheid. “De motoren zijn heel compact, maar drijven een vlieger aan die tonnen aan gewicht trekt. Dat is indrukwekkend om te zien”, vertelt Peschel. “Zelfs harde landingen vormen geen probleem. De betrokkenheid van maxon stopt overigens niet na de aankoop; hun ondersteuning gaat door”, vervolgt hij. “En met een R&D-team in Nederland zijn de lijnen voor technische vragen zeer kort.”
Enkele jaren geleden ontwikkelde maxon een nieuwe, volledig geïntegreerde motorcombinatie. Hiermee zijn de aanpassingen die Kitepower eerder moest doen aan de motoren verleden tijd. Maxon hielp Kitepower bij de integratie van deze nieuwe motoren. “Ook voor maxon is deze samenwerking waardevol”, zegt Francis De Wilde, Account Manager bij maxon. “We leren niet alleen hoe onze motoren worden ingezet, maar Kitepower inspireert ons ook om te werken aan maatschappelijk relevante projecten.”
Neem dan rechtstreeks contact op met maxon Benelux.
Contact opnemen