ABISS 2019 | Smart data is basis voor Industrie 4.0 - Industrial Automation

NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
ABISS 2019 | Smart data is basis voor Industrie 4.0

ABISS 2019 | Smart data is basis voor Industrie 4.0

Wie de stap naar Industrie 4.0 wil zetten, moet in de eerste plaats zorgen voor een papierloze omgeving waar data over de grenzen van de departementen wordt gedeeld. De snelle, digitale doorstroming van data via de cloud zorgt voor een vlottere onderlinge communicatie tussen de diensten en flink gereduceerde leadtimes. Maar bovenal legt dit de basis voor smart customisation, smart engineering, smart production en smart service.

EPLAN biedt oplossingen om de engineeringdata eveneens de productie slim te gebruiken.

 

Zelfs bedrijven die papierloze kantoren nastreven, zijn lang niet altijd klaar om de stap naar Industrie 4.0 te zetten. “Digitaal staat niet altijd gelijk met ‘smart’”, vertelt Marijn Roels, consultant van EPLAN. “In veel ondernemingen zijn tal van ‘formats’ in omloop: documenten in CAD, word, excel, pdf … Met als resultaat dat er veel verschillende versies circuleren die op verschillende fronten up-to-date worden gehouden. Dat is het gevolg van het werken op eilandjes dat nog steeds domineert. Hiermee leggen we de vinger op de wonde waarom Industrie 4.0 in veel ondernemingen nog steeds geen feit is. Om succes te boeken, is een geïntegreerde, departementoverschrijdende aanpak nodig waarbij data door iedereen herbruikbaar is én continu wordt verrijkt. Zet digitaal om in de manier van Industrie 4.0: smart en integrated!”

Wanneer de service-engineer de QR-code van een machine scant, krijgt hij toegang tot schema’s, handleidingen of zelfs begeleiding door externen voor de uitvoering van reparaties.

 

Samenwerken loont

Het proces begint bij de salesafdeling dat samen met de klant het project vaak op papier uitwerkt. “De engineering moet deze ideeën daarna uittekenen en gaan uitvinden, wat soms niet eenvoudig is en vooral heel wat tijd in beslag neemt”, vertelt Roels. “Met onze oplossingen zijn bedrijven in staat om deze flow enorm te optimaliseren, bijvoorbeeld door configura­toren te bouwen waarmee de klant zelf zijn product kan samenstellen. Op deze manier kunnen de ingenieurs deze data meteen gebruiken en uitwerken, zonder risico op verkeerde interpretaties. Dit zorgt niet alleen voor een gigantische tijdswinst, maar ook voor een beter inschatbare offerte en levertijd. We bieden echter ook IT-oplossingen om deze informatie onderling met elkaar uit te wisselen. Want dat blijkt de allergrootste bottleneck te zijn, zeker bij de aanhangers van sequentiële engineering. Neem bijvoorbeeld een project dat in de mechanische afdeling wordt opgestart. De materiaallijst wordt naar E&I doorgestuurd, maar de mechanische afdeling voert naderhand nog aanpassingen uit die ze dan aan E&I vergeet te communiceren. Hierdoor gebeurt het wel vaker dat er uiteindelijk bij levering iets niet past, wat extra kosten met zich meebrengt en het hele productieproces vertraagt. Ook de levertijd heeft hieronder te lijden. Veel beter is het wanneer de specialisten van de elektrische, mechanische of softwareafdeling samen eenzelfde virtueel prototype van een machine of installatie uitwerken. Deze slimme aanpak levert extra toegevoegde waarde op indien de brug naar productie wordt geslagen. EPLAN biedt oplossingen om de data eveneens in deze fase slim te gebruiken, onder meer om machines aan te sturen en manuele interventies tot een minimum te beperken. Een snellere doorlooptijd en minder fouten zijn opnieuw de ontegensprekelijke voordelen.”

Met configuratoren kunnen klanten en de verkoop­afdeling de oplossing samenstellen, waarna de ingeni­eurs deze data gebruiken en uitwerken, zonder risico op verkeerde interpretaties. (Beeld: Stefano Gilera)

 

Smart, zelfs buiten de fabrieksmuren

Zelfs wanneer de machine of installatie de fabriek verlaat, kan de projectdata nog verder gebruikt worden. “Omdat alle informatie in de cloud zit, zijn de toepassingsmogelijk­heden niet meer fysiek gelimiteerd”, legt Roels uit. “Dit opent tal van perspectieven op het vlak van klantenservice en smart service. Zo kunnen machines bijvoorbeeld met een QR-code worden uitgerust. Wanneer de service-engineer deze scant, krijgt hij toegang tot schema’s, handleidingen of zelfs begeleiding door externen voor de uitvoering van reparaties. De data kan immers gelinkt worden aan informatie of oplossingen van andere leveranciers (zoals remote en online analyse van de machine). Dat zorgt ervoor dat fouten in deze fase sneller kunnen worden opgelost. Natuurlijk is er geen standaard IT-oplossing die alle datastromen bij elke fabrikant kan optimaliseren. Maar met het Smart EPLAN Platform bent u al een groot stuk op het juiste pad voor uw engineering gerelateerde processen. We leveren immers niet zomaar één of meerdere softwarepakketten. Neen, wij analyseren uw specifieke situatie, adviseren hoe u uw werk- en dataprocessen kan optimaliseren en leveren u de softwareoplossingen om dit te realiseren. Het resultaat is duidelijk: een snellere levertijd, een lagere kost en een hogere toegevoegde waarde voor het product.”   

Het is veel interessanter wanneer de specialisten van de elektrische, mechanische of softwareafdeling samen eenzelfde virtueel prototype van een machine of installatie uitwerken.

 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?