Al decennia lang is positioneren in logistieke processen bepalend om een efficiënt werkende installatie te realiseren. Denk aan bovenloopkranen, miniloadkranen of shuttletransport in een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn, maar ook aan (railgeleide) transportvoertuigen en zogenaamd hangend transport. Processen die zich bij uitstek lenen voor het Barcode Positioning System (BPS) van Leuze: een onmiskenbare stabiele, want robuuste, techniek bij snelheden tot zelfs 10 m/s. Of, zoals ze het bij Leuze noemen: positionering 2.0. “Omdat het zo betrouwbaar en zo simpel in gebruik is,” aldus Rob Vrijburg, Regional Director for Western & Northern Europe bij Leuze.
Bij barcode-positioneringssystemen wordt de leeskop langs een barcodeband bewogen. Deze berekent de absolute positiegegevens tijdens de verplaatsingsbeweging op de millimeter nauwkeurig, tot een afstand van maximaal 10 kilometer.
De barcodeband is eenvoudig te hanteren en kan zowel op een recht traject als in bochten worden geplakt. Wat Leuze daar met zijn knowhow en ervaring aan toevoegt, is een eenvoudige montage (er is geen nieuwe uitlijning nodig of aparte software), flexibele verwerkingsmogelijkheden, een transparante diagnose en een grote keuze aan geïntegreerde interfaces.
Vrijburg legt uit hoe Leuze deze troeven waarmaakt. “Alles vertrekt vanuit het grote leesbereik van 120 millimeter van onze
BPS-producten. Door het gelijktijdig scannen van meerdere, in waarde oplopende barcodes, ontstaat een zeer hoge redundantie bij een scanfrequentie tot 1000 Hz. Vervuiling heeft dus nauwelijks invloed. Ook als de positie van de scanner tegenover de band een beetje wijzigt, maakt dat geen verschil: de schuine scanlijn zorgt voor een grote detectiehoogte én voor een even betrouwbare lezing, zelfs bij eventuele beschadigingen van de band. Dat is de grootste troef tegenover klassieke lasermeetsystemen met reflectorplaat: er is amper impact van de omgeving. Toleranties in het transportsysteem, bijvoorbeeld door slijtage van mechanische delen, worden door deze hoge reserve in leesopstelling opgevangen.” Mooie woorden die Leuze ook hard maakt. “Het is geen toeval dat er al jarenlang referenties zijn van gebruik in sterk vervuilde omgevingen en diepvriesmagazijnen. We kunnen zelfs tot -35 °C gaan,” voegt Vrijburg eraan toe.
Dat is onder meer te danken aan de robuustheid van de barcodeband. “Die is uv-bestendig, mechanisch sterk en via een handige tool op onze website eenvoudig te repareren. Je kunt het systeem trouwens verder uitbreiden. Twin tape bestaat uit twee identieke barcodebanden die zorgen voor een evenwaardige tolerantie voor een nauwkeurige gelijkloopsturing met twee scanners. Een handigheidje bij onder andere portaalkranen om de positie links en rechts identiek te krijgen. Daarnaast kunnen we markers toevoegen, waarmee richtingsonafhankelijk omschakelen van de positie op het midden van deze barcode gebeurt. Dat is een voordeel bij de toepassing van raildelen in hangend transport. Om tijdens de montage meters te maken, hoeft dan niet gelet te worden op de nummering, maar zal de marker-barcode de positie exact markeren, zodat de besturing dit kan verwerken.” Ook nog dit: daar waar gebruik wordt gemaakt van encoders, is er met het BPS-systeem geen sprake meer van slip. “Dus geen afwijkingen die regelmatig aangepast moeten worden.”
De meeste recente toevoegingen aan dit gamma, de BPS 300i en de FBPS 600i, voegen daar nog een nieuwe feature aan toe: availability control maakt diagnose tijdens bedrijf mogelijk. “De prestatie-informatie van de scanners is gewoon zichtbaar voor wie stappen wil zetten in predictive maintenance. De leeskwaliteitsbewaking analyseert de decodeerbaarheid van de barcodes doorlopend en geeft een afnemende functiereserve op tijd aan. Zo blijft de beschikbaarheid van de installatie gewaarborgd.” Tweede extraatje heeft te maken met het failsafe positioneren. “Voor plekken waar zich ook personen kunnen bevinden, kunnen we, zowel met SSI- als nu ook met Profisafe-communicatie, zorgen voor een redundante uitvoering. De FBPS 600i is de enige positioneersensor in de markt die dit kunstje klaart – door zijn snelle reactietijd van 10 ms. Dat maakt hem uitermate geschikt voor snelle systemen zoals portaalkranen en transferkarren met een maximaal mogelijke veiligheid tot Cat.4/SIL3/PLe,”
besluit Vrijburg.
Neem dan rechtstreeks contact op met Leuze electronic nv/sa.