- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Sinds 1987 gebeurt de verdeling in België en Luxemburg vanuit Motix. Om het overzicht te bewaren over de dagelijkse bestellingen en de projecten die tegelijk in omloop zijn, had het bedrijf nood aan een ERP-pakket dat echt werkt vanuit de productie. Geen logge structuren, maar gebruiksgemak, transparantie en flexibiliteit. Ridder iQ kwam dus als geroepen.
Modulaire technologie, het is waar Motix voor staat. Het bedrijf ontstond officieel pas in 2016. Voorheen maakte het als PEC Products deel uit van machinebouwer PEC. Die mocht zich sinds 1987 exclusief verdeler noemen van ITEM voor België en Luxemburg. Managing director Gerrit Taverniers: “ITEM is een bedrijf dat prat gaat op de kwaliteit die met het made in Germany label verbonden is. Ze maken profielen waarmee op een goedkope, snelle en efficiënte manier machines, afschermingen, werktafels … samengebouwd worden. Wat wij daar als verdeler nog aan toevoegen dat is flexibiliteit en deskundigheid. En we gaan actief op zoek naar partners om het aanbod van ITEM verder te versterken. Pick-to-light oplossingen bijvoorbeeld of een gamma transportbanden. Maar we vertrekken altijd vanuit die aluminium profielen.”
Door de grote voorraad in Aarschot kan het klanten indien nodig op 24 uur bedienen. Maar het draait om meer dan producten alleen. “Er is een duidelijke evolutie naar oplossingen. Vanuit de nood van de klant gaat ons projectteam aan de slag om een volledig ontwerp te realiseren, voormontage incluis. Met andere woorden we zagen de profielen voor hem op lengte en leveren alles als bouwpakket of volledig gemonteerd af”, verduidelijkt Taverniers. Motix en zijn vijftien medewerkers beschikken over een werkhal van 1.200 m² in Aarschot. Dit is slechts een tijdelijk onderkomen. “Bij de opsplitsing van PEC zijn we naar dit bedrijventerrein verhuisd om rustig te kunnen uitkijken naar de perfecte locatie in Leuven. Die hebben we intussen gevonden. Tegen de zomer zou de nieuwbouw (2.000 m²) moeten afgerond zijn. Daar hebben we alle ruimte om te groeien, dicht bij de universiteit.”
De verhuis was niet de enige organisatorische maatregel die genomen moest worden. Motix moest ook op zoek naar een eigen ERP-pakket. Een zoektocht die begon bij waar het bij PEC eindigde. Maar dat bleek toch niet helemaal de juiste piste. Taverniers: “We hadden echt nood aan een pakket dat vertrok vanuit de productie in plaats van de boekhouding. Dat lijkt misschien maar een detail, maar het betekent een wereld van verschil in de manier van werken.” Daarom werd ook Trivest Software Group uitgenodigd aan de tafel. “Met een presentatie die meteen overtuigde. En niet alleen het management. Iedereen werd erin betrokken, omdat ze ermee zouden moeten werken. We zagen allemaal dat Ridder iQ een pakket was dat zich aan onze manier van werken zou aanpassen en niet omgekeerd.”
Bij de overstap stond één ding centraal: de klant mocht geen enkele hinder ondervinden. “We hadden al ervaring met een ERP-pakket en wisten dus dat je de voorbereiding beter maar grondig aanpakt. Op onze vraag werkte Trivest Software Group een blauwdruk uit. Een duidelijke tijdlijn hoe het traject zou verlopen. Uiteraard bracht dit gezonde stress met zich mee maar alle deadlines werden gehaald”, vertelt Taverniers. Op 1 september 2019 ging Ridder iQ live bij Motix. “Op vrijdag werkten we nog in het ene pakket. Op maandag konden we aan de slag in Ridder iQ.” De voordelen waren van meet af aan duidelijk voor Taverniers en de rest van het team. “Alles werkt zoveel eenvoudiger en is zoveel overzichtelijker dankzij de widgets. Het is ook geen log programma, je kan zelf makkelijk aanpassingen doen in Ridder iQ om het naar je hand te zetten. Dat de klanten effectief niks van de overstap gemerkt hebben is het beste bewijs dat we voor een uitstekend pakket gekozen hebben.”
Daar blijft het niet bij. De ambitie van Motix is om in de toekomst volledig papierloos te werken. Een eerste stap wordt de implementatie van een paternostersysteem, volledig geïntegreerd in Ridder iQ, voor digitaal picken. “We willen de software jaar na jaar verbeteren en doortrekken in al onze processen. Door de flexibiliteit en de toegankelijkheid van Ridder iQ kan dat ook. De bedoeling is ook om zodra de gebruikersevenementen weer kunnen opstarten daar gebruik van te maken om te leren van andere bedrijven. Hoe zij kijken naar het systeem, hoe ze er hun voordeel mee halen”, besluit Taverniers.