- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Om ervoor te zorgen dat aanvoerlijnen in de automotive industrie probleemloos blijven werken, zijn perfect werkende aanvoertafels met uiterst precieze lineaire assen een must. Om schade aan de constructie ook bij besturingsfouten, hackeraanvallen of stroomuitval te voorkomen, is het voor engineers raadzaam om de eindposities met noodstopcomponenten te beveiligen die niet van de stroomvoorziening afhankelijk zijn. Rekening houdend met de lengte, het gewicht en de snelheid zijn TUBUS structuurdempers van het type TA-17 van ACE hiervoor bijzonder geschikt.
Deze axiaal dempende machineonderdelen van co-polyester elastomeer nemen in continubedrijf bij een slaglengte van 7 mm 6 Nm energie op. In geval van noodstops is dit zelfs 9 Nm per slag. Ook beschermen ze tegen dure calamiteiten, voor het geval de slede bij het transport niet is beveiligd. De structuur- en veiligheidsdempers van ACE van het type TUBUS zijn verkrijgbaar in maar liefst acht uitvoeringen. Daarbij is het mogelijk om nagenoeg lineaire, progressieve of – bij gebruik in de computertomografie (CT) – degressieve karakteristieken te realiseren.
Tests in de automotive industrie hebben onder dynamische omstandigheden aangetoond dat de TUBUS dempers tot drie keer beter presteren dan dempers van polyurethaan (PU). Daarom heeft de TUBUS-serie ‘Special’ van ACE wereldwijd haar PU voorgangers als neerhouder- en optildemper in de plaatbewerking vervangen. Dit succes is het resultaat van drie jaar lang ontwikkelen en testen, altijd toegespitst op de behoeften van de desbetreffende klanten. Zij hadden al goede ervaringen opgedaan met schuifdempers van ACE. De eerste reeks tests werd uitgevoerd op de valtestinstallatie. Deze is uitgerust met een lasermeetsysteem. De meetwaarden werden met een meetcel onder de proefstand bepaald. Vervolgens werd voor elke geteste TUBUS Special-uitvoering een selectiematrix voor de opdrachtgever opgesteld. Met behulp van deze matrix kunnen engineers gemakkelijk de grootte en het aantal dempers bepalen voor de processen en krachten die tijdens het omvormen van plaatmateriaal vrijkomen. Daarbij wordt rekening gehouden met de snelheid en het gewicht van de neerhouder en met de snelheid van de pers. Naar aanleiding van de tests werden verdere selectietabellen voor uiteenlopende persfrequenties van ≤ 17 tot 40 slagen/min opgesteld en werden verschillende dempingselementen in serie geschakeld. Op die manier kon ACE de TUBUS Special voor bevestigingsschroeven met draadafmetingen M10 tot M30 snel ontwikkelen en op de markt brengen. Inmiddels gebruiken toonaangevende autofabrikanten over de hele wereld deze dempers.
Met de nieuwe crashdempers van aluminium of stalen buizen biedt ACE nu voor het eerst ook one-way oplossingen van deze materialen aan. Zij zijn bijzonder geschikt om schade bij het gebruik van lineaire eenheden in de robotica te voorkomen en om de eindposities van machines, transportbanden en reachtrucks te beschermen. Bij een botsing schuiven ze zoals gepland in elkaar, vergelijkbaar met een kreukelzone, en zetten de vrijkomende kinetische energie om in warmte die aan de buitenzijde wordt afgegeven. Daarbij beschermen ze constructies bij een calamiteit door een hoge, uniforme energieopname van 98 procent. Dankzij hun materiaal en ontwerp garanderen de crashdempers van ACE bij dagelijks gebruik langdurige stabiliteit en veiligheid. Ze zijn gemakkelijk te monteren en kunnen na een crash snel worden vervangen. De nieuwe veiligheidsdempers zijn verkrijgbaar met een buitendiameter van 87,5 mm in de aluminiumuitvoeringen en 63 mm en 38 mm in de stalen varianten. Tien basistypes zijn standaard verkrijgbaar, met een energieopname in noodstoptoepassingen die varieert van 670 Nm/slag tot 11.200 Nm/slag. Afhankelijk van het type bedraagt de maximale slaglengte van de componenten tussen 45 mm en 160 mm. De geringe reactiekrachten van 13.000 N tot 70.000 N kunnen daarbij van doorslaggevend belang zijn voor de beveiliging van constructies. Indien gewenst kunnen deze waarden nog worden verbeterd. Net als de structuurdempers uit de TUBUS-serie voor de bovengenoemde toepassingen uit de automotivesector, beschermen ook zij constructies rendabel tegen uitval.