Veel maakbedrijven gebruiken al een ERP-pakket om hun administratieve processen te stroomlijnen, maar vaak ontbreekt de link met de productievloer. Om die kloof te dichten, werkte Deknudt Mirrors samen met ProfitPlus. Zij zorgden voor meer automatisering en digitalisering op de werkvloer.
Deknudt Mirrors produceert al drie generaties hoogwaardige spiegels in Deerlijk. In 1946 maakte Frans Deknudt de eerste spiegel, die meteen opviel door zijn innovatieve en kwalitatieve afwerking. Die lijn trekken ze tot vandaag door: elke generatie combineert functionele perfectie met unieke ontwerpen. In 1986 nam Francis het roer over en sinds 2012 is ook Jan, de derde generatie, actief in het familiebedrijf.
Geen vooruitgang zonder verandering, en dus stapte Deknudt Mirrors in 2022 samen met ProfitPlus richting meer automatisering en digitalisering. “Voor de implementatie werkten we nog grotendeels manueel en veel op papier”, vertelt productie-ingenieur Kenny Van de Populiere. “Onze grootste uitdaging was om zoveel mogelijk papierloos te gaan werken. Daarnaast wilden we de instel- en productietijden verbeteren. Ook het instellen van slechte stuks, een tijdrovend proces, wilden we vereenvoudigen tot één druk op de knop.”
Na twee jaar werken met de software zijn de veranderingen duidelijk zichtbaar. “De grootste verbetering op de werkvloer dankzij ProfitPlus is dat we nu een echte realtime opvolging hebben van insteltijden en scrap”, zegt Van de Populiere. “De digitalisering van opmerkingen is een ander groot pluspunt; vroeger gebeurde de communicatie tussen afdelingen volledig op papier. Een derde voordeel is dat de instelparameters nu digitaal beschikbaar zijn via het ERP-pakket. De operator kan alles online raadplegen voor het instellen van een order. Ook alle technische gegevens verschijnen nu op een productiescherm, wat ons veel flexibiliteit geeft voor de toekomst.”
Deknudt Mirrors wil verder gaan op de ingeslagen weg. Van de Populiere: “We kunnen nu al bepaalde productieparameters rechtstreeks vanuit ProfitPlus naar onze machines sturen voor automatische instellingen. In de toekomst willen we ook machineparameters in ProfitPlus integreren, wat belangrijk zal zijn om klachten van klanten op te volgen. Daarnaast plannen we om onze technische dienst te integreren in het MES-systeem, zodat zij registraties kunnen doen en er directe communicatie is tussen de technische dienst en de productie.”
Zaakvoerder Jan Deknudt is enthousiast over het resultaat. “De overgang is vlot verlopen, zonder al te grote problemen. Over het algemeen zijn de gebruikers zeer tevreden over het systeem, vooral vanwege de gebruiksvriendelijkheid.”
Neem dan rechtstreeks contact op met ProfitPlus.