Kennis is de basis van geïnformeerde beslissingen. Daarom liet Aptean een studie uitvoeren door B2B International bij de maakindustrie in België (49% respondenten) en Nederland (51%). Ze wilden weten welke uitdagingen ze voor zich zien, welke technologie daar een antwoord op kan bieden en hoe ze naar digitale transformatie kijken. Conclusie? Maakbedrijven zien in automatisering het antwoord om de schaarste aan personeel op te vangen. Daarbij kijken ze vooral naar branchespecifieke oplossingen, omdat deze tot meer omzet leiden.
Maakbedrijven voelen de druk om te innoveren. De eisen van klanten evolueren, waardoor ze steeds sneller moeten reageren en beter communiceren. Daarvoor hebben ze realtime gegevens nodig en flexibele processen, maar daar botst de huidige infrastructuur vaak tegen zijn limieten aan. Investeren in nieuwe technologie en in automatisering is van cruciaal belang om een concurrentievoordeel te behouden of uit te bouwen.
Evident is dat echter niet. Bijna de helft (41%) van de ondervraagde bedrijven vindt het moeilijk om de juiste technologie-oplossing te vinden. Ze zijn wel overtuigd dat digitalisering de weg vooruit is. Wie digitale transformatie reeds omarmd heeft, kan immers een betere kwaliteit, veiligheid en efficiëntie voorleggen. Al hoeft dat niet per se in de cloud te zijn: 37% maakt zich zorgen over de veiligheid van zijn data in de cloud. Nochtans ondervinden bedrijven die al een cloudmigratie ondergingen verschillende voordelen: onder andere een snelle innovatie, een grotere flexibiliteit en een hogere omzet- en winstgroei.
Automatiseren en digitaliseren zijn tevens de sleutelwoorden om het tekort aan personeel op te vangen. De beweegredenen erachter zijn divers: het verbeteren van de werkomgeving, het borgen van kennis, het beter inzetten van de talenten van medewerkers en het aantrekken van nieuwe medewerkers die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk. Hoewel 60% van de fabrikanten al technologie gebruikt om meer taken te automatiseren, is er nog voldoende werk aan de winkel. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 48% van de operationele processen geautomatiseerd is. Belgische maakbedrijven staan daar overigens al wat verder in (61%) dan hun Nederlandse collega’s (35%).
De technologieprioriteiten voor 2025 – 2026 zijn het behouden en verbeteren van de kwaliteit en het verhogen van de productiviteit van medewerkers. Voor de periode 2026 – 2028 komt daar nog het verbeteren van de klantentevredenheid bij. Branchespecifieke oplossingen scoren het beste in deze domeinen. Uit het onderzoek blijkt dat wie voor deze technologie opteert zijn jaaromzet gemiddeld meer ziet groeien (11,3% versus 9,7% voor horizontale oplossingen en 8% voor maatwerk). Branchespecifieke software genereert dus aantoonbaar hogere inkomsten. Dit komt vooral door kortere implementatietijden, een snellere time-to-value en het eenvoudig delen van best practices met andere gebruikers.
Software zal ook in de toekomst nog winnen aan belang. De integratie van AI vraagt immers om een sterke datageneratie en geïntegreerde infrastructuur. Als deze basis goed zit, zijn bedrijven het beste gepositioneerd om AI-oplossingen succesvol te implementeren, te beginnen met kleinschalige AI-pilots. Aptean heeft verstand van productie. De toegewijde professionals en experts van het bedrijf bezitten de marktkennis en de diepgaande ervaring met industriële en procesmatige productieprocessen. Het bedrijf is meer dan een leverancier die klaarstaat om een product direct van de plank te verkopen, maar is gedreven om wederzijds succes te behalen en te helpen om een maximale ROI te behalen. Met trots wil Aptean een partner zijn voor de lange termijn. Maak kennis met hun unieke branchespecifieke technologie en ingebouwde AI-mogelijkheden.
Benieuwd naar wat de andere inzichten uit het trendonderzoek van Aptean waren? Je kunt het volledige rapport terugvinden op de website.
Neem dan rechtstreeks contact op met Aptean.