De Pen | Bent u klaar voor generatie Z? - Industrial Automation

NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
De Pen | Bent u klaar voor generatie Z?
Yves Nechelput, Regional Manager Belgium B&R Industriële Automatisering

De Pen | Bent u klaar voor generatie Z?

Covid-19 heeft dit transformatieproces nog een tandje hoger doen schakelen. Wie er nog geen had, moest binnen de kortste keren een online aanwezigheid uitbuiten. Dit kan niet meer teruggedraaid worden, want de generatie jongeren die binnenkort de werkvloer zal betreden zijn digital natives. Ze hebben nooit encyclopedieën gekend maar zijn opgegroeid met Google en hun smartphone. Ze willen de wereld binnen handbereik. Zijn we klaar om die te leveren?

Als een schokgolf, zo voelde het Covid-19 virus aan. Het raasde over onze bedrijven en maatschappij heen met een impact waar niemand naast kon kijken. De horeca, de evenementensector, de luchtvaart … in vergelijking met deze sectoren komt de industrie er nog relatief goed door. Maar ook hier delen heel wat bedrijven in de klappen. Zeker wie nog weinig werk gemaakt heeft van digitalisering. Remote was de nieuwe trend tijdens de lockdown in het voorjaar. Vergaderen, shoppen en zelfs onderhoudswerken … alles gebeurde van op afstand met dank aan het wereldwijde web. Covid-19 heeft deze veranderingen niet op gang getrokken. De kiemen waren reeds vele jaren ervoor gezaaid. Maar Covid-19 laat alles digitaal nu wel ontbolsteren als nooit tevoren. 

Neem nu videocalls, de technologie bestond al jaren, maar werd afgewezen. Zaken doen, dat gebeurde niet via een scherm maar door middel van een bezoek ter plaatse. Nu het vandaag niet anders kan, heeft iedereen het videochatten omarmd. Er waren ook geen andere mogelijkheden. Gaan we dan voortaan alleen maar viraal en digitaal? Helemaal niet. Maar het zijn verworvenheden die ook niet meer zullen teruggedraaid worden eenmaal de pandemie onder controle is. Moeten we wel echt het vliegtuig in voor een vergadering? We zullen tweemaal nadenken bij alles wat we doen. Maar wat wel zeker is, dat is dat we als maakbedrijven dicht bij onze klanten moeten blijven staan en we moeten beseffen dat die niet meer dezelfde zullen zijn. 

Binnenkort treedt generatie Z binnen op de werkvloer. Een generatie die alleen maar een digitaal geconnecteerde wereld heeft gekend. Met een paar vegen over hun scherm hebben ze alles binnen handbereik: informatie, producten … En niet zomaar producten zoals we ze de voorbije decennia maakten. Het moet voor hen persoonlijker, duurzamer en met het hoogst mogelijke gemak. Ook machines zullen versneld moeten digitaliseren om die gevraagde flexibiliteit mogelijk te maken en tegelijk rendabel te blijven. Het zal ook hier niet meer over die grote series van weleer gaan, maar machines die zich snel kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden bij klanten. Alles build-to-order zonder mechanische aanpassingen aan de productielijn.

Modulariteit wordt daarom de sleutel tot de toekomst. Het is de enige manier om elk product toch net iets anders van de band te laten rollen en er toch nog een mooie marge voor op te strijken. Dit is de weg die B&R al is uitgegaan. Met het modulaire transportsysteem ACOPOStrak tonen we machinebouwers hoe het produceren van morgen er kan uitzien. Een grote stap voorwaarts, maar meteen ook een grote drempel. Want machinebouwers moeten in het licht van deze ontwikkelingen terug naar de tekentafel om hun machines opnieuw uit te vinden. De maakindustrie is alvast vragende partij. Hoe meer ontwikkelingen er zullen volgen, hoe concreter die vraag wordt en hoe meer ze zal aanzwengelen.

Maar eerst zullen we een mentaliteitswijziging nodig hebben, die onze geest open stelt voor nieuwe technologieën. Want het is belangrijk niet op de lauweren te rusten en te denken ‘we hebben altijd al goede machines geproduceerd, laten we vooral niet te veel veranderen’. Kijk naar het Finse Nokia en hoe ze op een jaar tijd van hero in gsm’s tot zero in smartphones verworden zijn. Laat die geschiedenis zich niet herhalen voor uw machines. Omarm innovatie, omarm digitaal, omarm de nieuwe consument. De wil om te innoveren zal het verschil maken. Ook voor ons. Daarom ontwikkelen we altijd nieuwe automatiseringsproducten. Laten we samen kijken hoe we vernieuwing werkelijkheid kunnen maken. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.