NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Machines klaarstomen voor de Amerikaanse markt
Rockwell Automation beschikt met het Guardmaster gamma over het meest uitgebreide aanbod van veiligheidsoplossingen op de markt.

Machines klaarstomen voor de Amerikaanse markt

Steeds meer Belgische machinebouwers verruimen hun afzetgebied en proberen hun machines op de Amerikaanse markt te brengen. Aan potentieel daar geen gebrek, mits ze ook aan de Amerikaanse regelgeving voldoen. Zo zal jouw machine zonder UL-keurmerk daar niet geaccepteerd worden. Maar waar liggen de verschillen met de Europese wetgeving, en hoe bouw je een conform concept uit? Complexe vragen, waarop Routeco het antwoord kent. Als distributeur van het Amerikaanse Rockwell Automation biedt het oplossingen aan die goedgekeurd zijn voor die markt en beschikt het uiteraard over lokale ondersteuning. Maar Routeco gaat nog dat stapje verder door ook zijn expertise hier in de strijd te werpen. Met Rafaël Uyttebrouck heeft het een specialist in de rangen die graag zijn ervaring en kennis met klanten deelt. 

De UL-508A beschrijft de reglementering voor elektrische stuurkasten voor installaties en machines. Daarin staat vermeld hoe het design moet worden uitgevoerd, de dimensionering van kabels en componenten… 

“Het is vooral een andere manier van denken”, opent Rafaël Uyttebrouck. “Waar in de Europese normeringen vertrokken wordt vanuit de risico’s voor de mens, is het uitgangspunt voor de UL-certificering brandveiligheid. Belangrijke aandachtspunten daarbinnen zijn de lokale reglementeringen, kortsluitvastheid, het type voedingsnet, documentatie en labelling. Een van de basisconcepten is alles dummy proof en veilig te maken voor de eindgebruiker.”

Routeco heeft met Rafaël Uyttebrouck echt een specialist in huis om klanten in alles rond veiligheid te ondersteunen.

Wegwijs maken in normering

Dat de gemiddelde Europeaan niet vertrouwd is met deze wetgeving en er sowieso al een schaarste aan technische specialisten is, maakt dat Routeco steeds meer vragen om ondersteuning voelt komen uit de markt. 

“Dat doen we bijvoorbeeld door seminaries te geven van een volledige dag. We geven een theoretische uiteenzetting rond de normen om onze klanten wegwijs te maken in het wetgevend kader. Daarna zoomen we in op de voornaamste vereisten en proberen we ze vooral de juiste methodologie mee te geven. Hoe moeten ze dat nu in de praktijk doen? Hoe bouwen ze een machine die vlot het UL-keurmerk kan halen zonder overkill? De laatste jaren zien we steeds meer harmonisering ontstaan, maar het blijft belangrijk om de technische documentatie op de correcte manier aan te leveren”, vertelt Routeco country director James Jonckers.

Veiligheidsarchitectuur helpen bouwen

Een tweede dienst die Routeco daarbovenop levert is advies geven betreffende de mogelijke safety oplossing van de machines van zijn klanten. “Elk project, elke machine moet individueel beoordeeld worden om te zien wat er nodig is om te beantwoorden aan de machinerichtlijn. We helpen ze de juiste risico’s te identificeren om een goede startbasis te hebben. Als het veiligheidsconcept er is, dan kijken we hoe we dat met de juiste technologie kunnen invullen”, aldus Uyttebrouck. 

Rockwell Automation beschikt met het Guardmaster gamma over het meest uitgebreide aanbod op de markt aan veiligheidsoplossingen. “Deze zijn uiteraard ook UL-gecertificeerd. Maar er zit ook een hele veiligheidsfilosofie achter. Elke Guardmaster veiligheidscomponent heeft bijvoorbeeld dezelfde rode kleur. Het springt dus meteen in het oog wat de veiligheidscomponenten in een kast en op een machine zijn. Geen enkele andere aanbieder heeft zo’n compleet gamma.”

Routeco organiseert seminaries rond de UL-normering. Om klanten wegwijs te maken in de theorie en de praktijk. Hoe een machine bouwen die vlot het UL-keurmerk kan halen zonder overkill?

Safety by design

“Met de Rockwell Automation producten kunnen we voor elke toepassing een machine uitrusten met de juiste oplossingen, die veilig is, en in lijn met de regelgeving hier en die van de Amerikaanse markt”, vult Jonckers aan. “Maar het is belangrijk om veiligheid van bij het prille begin van de machine al mee te nemen in het verhaal. Een noodstop alleen volstaat niet. Er komt wel wat meer bij kijken. De basis blijft nog steeds de gevaren zoveel mogelijk trachten te vermijden tijdens het design. De meeste machinebouwers zijn zich bewust van de problematiek, maar hebben niet altijd de competentie in huis. Vandaar dat we met Rafaël Uyttebrouck echt een specialist in huis hebben om hen in alles rond veiligheid te ondersteunen.” ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.