- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Sedert 1 juli is de volgende fase van de ErP-wetgeving ingegaan die rendementsvoorschriften oplegt aan elektromotoren. Voortaan moeten elektromotoren met twee tot zes polen met vermogens van 75 tot 200 kW voldoen aan de efficiëntieklasse IE4. Voor kleinere vermogens gelden respectievelijk IE2 (0,12 tot 0,55 kW) en IE 3 (0,75 – tot 75 kW). Van Houcke heeft zich hierop grondig voorbereid en een mooie voorraad van energie-efficiënte motoren aangelegd, want snelle service leveren blijft het uitgangspunt voor het familiebedrijf uit Jabbeke. Dat gebeurt onder de slagzin ‘moving the future’. “Omdat we meer willen doen dan alleen maar leveren. Met het juiste advies willen we onze klanten voorzien van toekomstbestendige oplossingen”, vat zaakvoerder Dielen De Rese samen.
Met het vooruitzicht van een volgende fase in de Europese ecodesignrichtlijn voor motoren, ging Van Houcke op zoek naar een partner die ook monofasige motoren in IE2 uitvoering kon leveren. Het hoefde daarvoor niet ver te zoeken, het werkt al langer samen met FCM, maar neemt nu een groter aanbod af. De Rese: “Zowel motoren met één als twee condensatoren hebben we op stock liggen. Voorlopig enkel nog maar in twee- of vierpolig, maar hiermee dekken we wel al meteen het gros van de toepassingen af.” Ook voor de wat zwaardere vermogens tot 200 kW kan Van Houcke voldoen aan de gewenste IE4 energie-efficiëntieklasse. “Met onze gekende MEZ motoren”, legt de zaakvoerder uit. “Ze zijn beschikbaar vanaf bouwgrootte 100 in twee- of vierpolige uitvoering. Overigens zijn de levertermijn weer wat scherper: vier à zes weken, hetzelfde niveau als voor corona.”
Met 15.000 stuks motoren die op stock liggen, kiest Van Houcke duidelijk voor een strategie om zijn klanten zo snel mogelijk uit de nood te kunnen helpen. “Door de wijzigende wetgeving hebben we nu volledig de kaart van IE3 en IE4 getrokken”, vertelt De Rese. “Deze motoren zullen immers de standaard worden de komende jaren. Daarom denken we nu al mee met onze klanten. Verder investeren we ook in niches zoals ATEX- en IP68-motoren, met alle mogelijke certificaten en met voorraad om het verschil in levertermijn te maken.”
Een ruime, energiezuinige stock dus bij Van Houcke, maar ook een energiezuinige werking. Er liggen intussen 108 zonnepanelen op het dak om het bedrijf van energie te voorzien. Binnenkort volgen er laadpalen om de bedrijfswagens, die steeds groener kleuren, van stroom te voorzien. “Dat is het imago dat we willen uitstralen met ons nieuw logo. We willen als groene firma naar buiten komen, letterlijk en figuurlijk”, vertelt De Rese trots.
In België beginnen steeds meer bedrijven de energiezuinigere keuze te maken. “Het vergt altijd wel een overgangsperiode. Voor veel bedrijven blijft de aankoopprijs nog doorslaggevend. Wel doen we er alles aan om onze klanten ook te wijzen op wat de energiekosten op langere termijn zijn en wat ze dus kunnen besparen door voor een energie-efficiëntere motor te kiezen. Met de calculator op onze website hebben ze daar heel snel zicht op.”
De Rese merkt op dat ook de markt in Nederland en over het Kanaal beweegt naar meer energiezuinigheid. Ervaring uit eerste hand, want Van Houcke beschikt over een vennootschap in Groot-Brittannië. “Alweer: om klanten te ondersteunen. Sinds de Brexit heb je in principe een apart UKCA keurmerk nodig, dat enkel verbonden is aan een vestiging. Daardoor kunnen we dus een vlotte export garanderen.”
Het onderstreept eens te meer de gedrevenheid van Van Houcke om klanten vooruit te helpen. “Machinebouwers beleveren we rechtstreeks, maar voor de verdeling op de rest van de markt werken we met dealers. Een bewuste keuze, zodat we al onze aandacht kunnen toespitsen op het uitbouwen van een concurrentieel aanbod en dat ondersteunen met een excellente service. Voor ons is dat een vanzelfsprekendheid. We kiezen er ook net die fabrikanten uit die er dezelfde filosofie op nahouden. Eerst met elektromotoren, sinds enkele jaren eveneens met frequentieregelaars, wat goed begint te lopen, en in de toekomst hopelijk ook met reductiekasten. Daarvoor zoeken we nog een interessante partij, die het juiste product en de juiste service kan leveren”, besluit De Rese. ■
Neem dan rechtstreeks contact op met MEZ Motoren.
Contact opnemen