De blauw-gele kleuren van Lecot vallen, met 80 vestigingen, op in heel België. Al meer dan 135 jaar kunnen bouwprofessionals er terecht voor al hun producten, advies en diensten. “Sinds twee jaar richten we ons ook meer op industriële klanten en breiden we ons gamma stilaan uit om ook die klanten te helpen. Op termijn willen we uitgroeien naar een one-stop-shop volgens ons beproefde concept. We combineren de juiste producten met de ondersteunende technische kennis om onze industrieklanten de oplossing te bezorgen die ze nodig hebben”, vat Lecot Group manager Yvan De Sitter de ambitie samen.
Vanuit een specialisatie in ijzerwaren groeide Lecot uit tot de betrouwbare partner van elke bouwprofessional. “We merkten dat ook steeds meer industriële klanten bij ons kwamen aankloppen, bijvoorbeeld als ze lasmateriaal of PBM’s nodig hebben”, vertelt De Sitter. Wat ze appreciëren? “De manier waarop we klanten ontzorgen”, gaat De Sitter overtuigd verder. “We doen veel meer dan louter een breed aanbod aan producten in de markt zetten. We proberen er ook services en diensten aan te koppelen die van toegevoegde waarde kunnen zijn: huurformules, een eigen hersteldienst, mogelijkheden om kledij te laten bedrukken, demo’s … Alles om ze in de breedste zin van het woord te ontzorgen.” Kennis is daarbij het sleutelwoord. “We spreken net als onze klanten de taal van techniek. Het is belangrijk om ze een oplossing aan te reiken voor de problemen waar ze tegenaan lopen.”
Een aanpak die Lecot sinds twee jaar ook specifiek toespitst op de industrie. “Het is eigenlijk begonnen met metaalbewerking. Maar geleidelijk aan zijn we ons gamma gaan uitbreiden met PBM’s. Dat zijn vandaag de twee grote pijlers, we vullen die aan met de typische handgereedschappen en verbruiksgoederen die industriële klanten kunnen gebruiken. Op termijn willen we naar het MRO-segment kijken: kettingen, lagers en andere specifieke producten om machines draaiende te houden.”
Lecot kiest echter resoluut voor een gestage uitbreiding van zijn gamma. “Net omdat die service voor ons zo belangrijk is”, verduidelijkt De Sitter. “Wij willen op termijn ook een volwaardige partner zijn voor de industrie, met de nodige kennis en specialisatie om een totale oplossing te kunnen bieden op alle domeinen, ook in een MRO omgeving. En dat willen we voor elk product in ons gamma kunnen waarborgen. We zullen stelselmatig meer producten toevoegen door samenwerkingen uit te breiden met bestaande fabrikanten en nieuwe aan te gaan. Maar enkel als we ook de technische expertise errond in huis hebben en een goede voorraad kunnen garanderen.”
Lecot kiest daarbij resoluut voor een grote centraal beheerde stock, van waaruit industriële klanten binnen de kortste keren bediend worden – voor 15 uur besteld, volgende dag geleverd. “Uiteraard kunnen ze ook in onze vestigingen terecht. Maar met vandaag al 150.000 verschillende referenties is het onmogelijk om alles in elke winkel ter beschikking te hebben. Wel zien we dat het omni-channel verhaal trouwens een sterke troef is. Ze kunnen advies en demo’s krijgen in de vestigingen, maar evengoed genieten van het gebruiksgemak van ons online bestelplatform. We zijn er voor onze klanten op alle mogelijke momenten en op alle mogelijke manieren. Door ook logistiek een meedenkende partner te zijn. We kunnen bijvoorbeeld specifieke producten voor klanten op stock houden, ze tot op het rek leveren, hun logo aan toevoegen … Altijd op maat van de noden van de klant, zodat hij zich enkel met zijn vak moet bezighouden.”