Mercedes-Benz versnelt de transformatie van zijn productienetwerk door de status van Berlin-Marienfelde als innovatiecentrum voor digitale productietechnologieën te versterken met artificiële intelligentie (AI) en humanoïde robots.
Berlin-Marienfelde vestigde zich in 2022 met de Mercedes-Benz Digital Factory Campus als wereldwijd competentiecentrum voor de digitalisering van de productie. Op de campus wordt de ontwikkeling van toekomstige softwaretoepassingen in een echte productieomgeving bevorderd. De centrale basis van de activiteiten wordt gevormd door het digitale productie-ecosysteem Mercedes-Benz Cars Operations 360, kortweg MO360, dat alle belangrijke softwaretoepassingen en gegevens van het wereldwijde productienetwerk bevat. De ontwikkeling en het testen van nieuwe processen en technologieën gaat er gecombineerd met een naadloze en snelle wereldwijde implementatie van baanbrekende softwaretoepassingen voor de autoproductie.
Mercedes-Benz heeft zijn productiesysteem nu verbeterd met AI-functies zoals het Digital Factory Chatbot Ecosystem en met humanoïde robots. Met deze nieuwste technologieën versterkt Berlin-Marienfelde zijn status als centrum voor wereldwijde innovatie. Op deze locatie worden nieuwe productieprocessen en -functies getest voordat ze worden geïmplementeerd in de echte productielijnen van andere assemblagefabrieken.
Mercedes-Benz Berlin-Marienfelde blijft vooroplopen in de autoproductie en zet Duitsland op de kaart als wereldwijd centrum voor innovatie. Artificiële intelligentie en humanoïde robots maken de autoproductie nog duurzamer, efficiënter en intelligenter. Mercedes-Benz zet zich in om zijn medewerkers te voorzien van de modernste technologie en met Apollo brengt de onderneming een van ’s werelds meest geavanceerde commerciële humanoïde robots naar de fabrieken.
De Apollo van Apptronik kan worden gebruikt om componenten of modules naar de productielijn te transporteren, waarna het hooggekwalificeerde productiepersoneel van Mercedes-Benz deze kan assembleren. De Apollo-robots kunnen ook de eerste kwaliteitscontroles van componenten uitvoeren. De robots hebben gegevens verzameld in een productieomgeving om te trainen voor specifieke usecases. Medewerkers hebben hun productiekennis overgedragen aan Apollo met behulp van teleoperatieprocessen en augmented reality. Mercedes-Benz zet nu op de Digital Factory Campus Berlin de volgende beslissende ontwikkelingsstap – deze robots in staat stellen om autonome handelingen uit te voeren. Dit is een technologische mijlpaal op weg naar een flexibel, intelligent assistentiesysteem in de productie.
AI verandert de wereld. Mercedes-Benz vormt en creëert proactief nieuwe slimme technologieën voor gebruik in het wereldwijde productienetwerk. AI wordt direct in de productie gebracht op een manier die intuïtief, toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen. De interne ontwikkeling van het ‘Digital Factory Chatbot Ecosystem’ geeft de medewerkers toegang tot productiedatabases: vragen over machineonderhoud of best practices voor productieprocessen kunnen eenvoudig via chat worden gesteld en de AI-tool geeft onmiddellijk nauwkeurige antwoorden in verschillende talen.
Een ander voorbeeld van de praktische toepassing van AI is het virtuele multi-agentsysteem. AI-ondersteunde virtuele assistenten analyseren complexe data in realtime en kunnen bijvoorbeeld helpen om snel de oorzaken van plotselinge kwaliteitsafwijkingen in de productie te identificeren. In plaats van arbeidsintensieve, handmatige analyse van de hoofdoorzaak, kunnen de engineers voortaan vertrouwen op AI-agents van een virtueel datascienceteam. Deze AI-agents analyseren snel en betrouwbaar beschikbare data, identificeren patronen en afwijkingen en bieden met één druk op de knop gefundeerde analyses en voorgestelde oplossingen voor echte efficiëntiewinsten in de productie.
Jörg Burzer
Lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG,
verantwoordelijk voor productie, kwaliteit en supply chain management