NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Inzicht in data van weefgetouwen als aandrijver van innovatie
“Picanol-weefmachines zijn echte hightech machines die digitale technologie gebruiken om de productie te versnellen, de kwaliteit te verbeteren, het werk van de operator te vereenvoudigen en energie te besparen.”

Inzicht in data van weefgetouwen als aandrijver van innovatie

Als pionier in digitale innovatie heeft de Ieperse fabrikant van weefmachines Picanol met succes zijn cloudgebaseerde digitale platform PicConnect gelanceerd om het gebruik en het begrip van bedrijfsdata van zijn hoogtechnologische machines te verbeteren. Het algemene doel was om een optimale kostenefficiëntie in de textielproductie te bereiken, de kwaliteit van de afgewerkte producten te verbeteren, en de interactie met de klanten te maximaliseren. Met de hulp van specialist Inimco werd het platform in recordtijd geïmplementeerd.

Picanol bouwde zijn eerste weefgetouw in 1936. Vandaag zijn er wereldwijd meer dan 175.000 weefmachines in gebruik. Picanol-weefmachines zijn echte hoogtechnologische machines, die digitalisering gebruiken om de productie te versnellen, de kwaliteit te verbeteren, het werk van de operator te vereenvoudigen en energie te besparen. Met het oog op een continu verbeteringsproces is het onbetwistbaar relevant om de talrijke gegevens die tijdens de werking worden verzameld, te gebruiken en te analyseren. Industrial IoT past perfect in deze aanpak.

Tom D’hoop: “Met de beschikbaarheid van het Inimco.Facts platform konden we vertrouwen op een uitstekend basisplatform en maar liefst twaalf tot achttien maanden besparen op de implementatie van onze specifieke oplossing.”

Tom D’hoop, global service manager bij Picanol: “Het IoT was iets nieuws voor ons. We zochten een partner die ons door het proces kon loodsen en die ook onze eigen denkwijze deelde, gebaseerd op pragmatisme en flexibiliteit. Inimco sloot in alle opzichten bij ons aan.  Met de beschikbaarheid van het Inimco. Facts platform konden we ook vertrouwen op een uitstekend basisplatform en maar liefst twaalf tot achttien maanden besparen op de implementatie van onze specifieke oplossing “.

Het PicConnect-platform biedt alleen maar voordelen

Het resultaat van de samenwerking tussen de twee partners is de lancering eind 2021 van PicConnect, een cloudgebaseerd platform dat alle digitale diensten van Picanol centraliseert en fungeert als het belangrijkste communicatieplatform met klanten. Naast de onderdelencatalogus en de alerts kunnen Picanol-klanten hun machines aansluiten op de cloudomgeving en operationele gegevens doorsturen. Een aantal tools en apparaten helpt om de werking van machines beter te begrijpen en te controleren, door gegevens over productie-efficiëntie, energieverbruik of de kwaliteit van afgewerkte producten te analyseren. 

Frederik Filez: “Dankzij PicConnect is het nu mogelijk om instellingen van de meest efficiënte machine gemakkelijk te kopiëren naar alle andere machines.”

Bovendien biedt het monitoren van machinecondities de mogelijkheid om verschillende machines met elkaar te vergelijken om opvallende afwijkingen te identificeren, zoals Frederik Filez, business developer Digital Solutions bij Picanol, uitlegt: “Weefmachines zijn vrij complexe machines. Vroeger was het moeilijk om snel de verschillen in prestatie tussen de verschillende machines op te sporen; nu is het mogelijk om de instellingen van de best presterende machine gemakkelijk te kopiëren naar alle andere machines”. Bij één van Picanols klanten leidde een dergelijke aanpassing van de instellingen ertoe dat het bedrijf 5 procent kon besparen op zijn energiefactuur. 

Eenvoudig te implementeren en beheren

De voordelen van het nieuwe IoT-platform zijn ook het gemak waarmee het cloudgebaseerde platform kan worden opgesteld. “Een internetverbinding is de enige vereiste om Picanol-machines aan te sluiten op het platform. Je hoeft alleen maar een kabel aan te sluiten en de gegevens kunnen worden verzameld. Er zijn geen servers of andere extra infrastructuur nodig. En het platform is ook schaalbaar,” legt Frederik Filez uit. 

“Het PicConnect-platform maakt hulp op afstand mogelijk en vergemakkelijkt ook de communicatie met het centrale ondersteuningsteam.”

Tot slot is er de waardevolle klantenfeedback die het platform genereert, wat zich uiteindelijk vertaalt in het ontstaan van nieuwe ideeën en praktische verbeteringen op basis van interactieve uitwisseling met de verschillende gebruikers. Naar de toekomst wil Picanol meer artificiële intelligentie in het platform inbouwen. Op die manier kan onderhoud preventief gebeuren ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.