NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Slim, efficiënt en ergonomisch produceren vereist automatisering op maat
Sorteersysteem voor fineervellen.

Slim, efficiënt en ergonomisch produceren vereist automatisering op maat

Van een eenvoudige tilhulp tot complexe automatiseringsoplossingen

Klanten zijn veeleisender, de beschikbare ruimte is duurder en de zoektocht naar geschikt personeel verloopt moeizamer: onze industrie staat voor grote uitdagingen. RDL Engineering biedt oplossingen. Dit familiebedrijf uit Izegem ontwikkelt en produceert automatiseringsconcepten en interne transportsystemen op maat om het productieproces en de logistieke handelingen slim, efficiënt en ergonomisch te maken, volledig afgestemd op het product en de beschikbare ruimte. De volledige ontzorging van de klant staat centraal: ontwerp, engineering, productie, installatie, inbedrijfstelling, opleiding, service en onderhoud.

Automatisering en interne transportsystemen

RDL Engineering werd opgericht in 1986 door Roland De Leersnijder, en zijn geesteskind wordt vandaag door de tweede generatie – Dominiek, Xavier en Vincent – verder uitgebouwd. In de Ambachtenstraat in Izegem beschikken ze over een site met 4500 m² aan productieruimte en 800 m² aan kantoren. Het familiebedrijf is een gespecialiseerde producent en leverancier van automatiseringsprojecten en productieve interne transportsystemen voor de meest uiteenlopende industrietakken. 

“Problemen met het verplaatsen van goederen? Het team van RDL Engineering gaat samen met jou op zoek naar een geschikte oplossing. Een project begint steeds met een wit blad en een gesprek, waarin we luisteren naar de behoeften en vereisten van de klanten. De oplossing kan dan een stand-alone systeem zijn, maar ook een onderdeel van een bestaande workflow of een allesomvattend totaalproject, waarbij we vaak gebruikmaken van bestaande systemen, zoals robots, custom made AGV’s en shuttlewagens, geautomatiseerde kranen, verticale transportsystemen, rollenbanen, transportbanden en speciale conveyors,” zegt Dominiek De Leersnijder. “Onze projectingenieurs werken nauw samen met de klant. Zo kan een ontwerp tot in de kleinste details uitgewerkt worden. Pas na goedkeuring van dit concept wordt de productie opgestart, waarna we ook instaan voor de installatie, inbedrijfstelling en service.”

Logistiek systeem voor luchtvaartcontainers.

Ruggengraat van een productie

Met de RDL-Backbone introduceerde de specialist een logistiek concept waarin hij zijn expertise in handling, rollenbanen (horizontaal) en liftsystemen (verticaal) samenbracht. Deze ontwikkeling realiseert een efficiënte flow over meerdere etages en bestaat in drie varianten, die telkens aan elke specifieke situatie aangepast kunnen worden. “De 1D-RDL-Backbone is de eenvoudigste uitvoering, die bestaat uit een liftsysteem met rollenbanen die naadloos verbonden zijn. Dit systeem kan modulair uitgebreid worden tot de 2D-RDL-Backbone. De lift wordt dan mobiel gemaakt, waardoor er meerdere cellen bediend kunnen worden. Aanvoer van grondstoffen, meenemen van afgewerkte bestellingen, bufferen van halffabrikaten…: dat kan allemaal in één systeem”, licht Vincent De Leersnijder toe. “Bij de 3D-RDL-Backbone roteert de lift in een kokersysteem, en dat betekent het ultimum als het gaat om efficiënt met ruimte omspringen. Elke individuele pallet blijft altijd perfect bereikbaar. Deze RDL-Backbone is dan ook de ruggengraat van elke productieomgeving, waarop alle andere stappen die nodig zijn perfect aansluiten.”

Ergonomisch heffen, liften en draaien.

Hefsystemen en manipulatoren

Problemen met het tillen van goederen of voertuigen? Ook hier biedt het team van RDL Engineering een geschikte oplossing om verschillen tussen werkniveaus en verdiepingen te overbruggen. Zo zijn er bijvoorbeeld hefsystemen op maat, zoals hydraulische schaarheftafels, hefplatformen en liftsystemen. “Als bevoorrechte partner van de A-merken MARCO en HYMO (Vertical Positioning Group) kunnen we een beroep doen op de kennis van de fabrikanten om samen de meest uiteenlopende oplossingen te ontwikkelen: van de kleinste heftafel tot de grootste loading docks,” stelt Xavier De Leersnijder. “We zijn ook exclusief verdeler van de industriële INDEVA-manipulatoren en de VACU-YOYOLIFT handmatige tilhulpen. En er is nog meer, want we kunnen zelfs een ervaring van meer dan vijftien jaar in autoliften voorleggen, waardoor we zowel in appartementsgebouwen, woningen of showrooms extra bruikbare ruimte kunnen creëren.”

Dominiek De Leersnijder sluit af: “Wat ook de toepassing is, we kunnen telkens weer een innoverende oplossing voor het intern verplaatsen of tillen van goederen uitwerken. Dat laat ons toe om in te spelen op een aantal actuele trends. We merken dat maakbedrijven weer vaker in Europa blijven produceren. Met onze automatiseringsoplossingen kunnen we hen helpen om de concurrentie met de lagelonenlanden aan te gaan. Verder kiest men meer en meer voor hoogbouw, voornamelijk omdat de prijzen voor gronden duurder geworden zijn. Onze hefsystemen vormen hier een ideaal hulpmiddel. En in een economische situatie waarin men moeilijk personeel vindt, zijn ziekteverzuim en afwezigheid uit den boze. Met onze hydraulische hefschaarliften en manipulatoren, maar ook met alle andere systemen, dragen we bij aan een efficiënte, veilige en ergonomische werkomgeving.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.