NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Synergie zet bordenbouwers op weg naar automatiseren
Mario Van Bever: “Hoe meer eenvoudige, tijdrovende klusjes onze machines kunnen overnemen, hoe gerichter klanten hun technische specialisten kunnen inzetten. Dat kunnen we hier nu laten zien, van naaldje tot draadje.”

Synergie zet bordenbouwers op weg naar automatiseren

In juni openden de deuren van het Rittal Application Center officieel voor het eerst. In deze productie- en demoruimte zullen bordenbouwers aan de lijve kunnen ondervinden wat de voordelen zijn van een geïntegreerde, geautomatiseerde en gedigitaliseerde aanpak. “Het event heeft alvast veel ogen geopend. Veel klanten wisten niet wat er allemaal mogelijk is met onze machines en door de synergie met zusterbedrijf Eplan”, aldus business development en marketing manager Mario Van Bever. 

Een zonovergoten dag was het, de opening in juni, die ook bijzonder veel mooi volk naar Lokeren bracht. “Met het Belgische Rittal Application Center tekenden we immers voor een primeur. We konden al de nodige uitsparingen in kasten automatisch maken en de rails op maat zagen. We zijn het eerste en voorlopig nog enige Application Center dat daaraan nu draadconfectie toegevoegd heeft. Klanten kunnen dus niet alleen hun kasten op maat voorbereiden, maar ook hun kabels”, vertelt Van Bever.

Waarom? “Omdat we voelen dat de schaarste aan technisch personeel onze klanten dwingt om meer en meer naar automatisering te kijken. Bordenbouwers zoeken oplossingen. Hoe meer eenvoudige, tijdrovende klusjes wij of onze machines van ze kunnen overnemen, hoe gerichter zij hun technische specialisten kunnen inzetten. Maar dan moet je het wel kunnen laten zien, tonen dat het werkt en wat het hen oplevert. Dat kunnen we hier nu, van naaldje tot draadje.”

Met de toevoeging van de Wire Terminal voor draadconfectie kunnen klanten niet alleen hun kasten op maat krijgen, maar ook hun kabels.

Plug-and-play

Van Bever is dan ook bijzonder trots op de realisatie. “Het leeft. Bij onze medewerkers, bij onze klanten, bij onze partners. De vragen komen binnen, zelfs vanuit andere landen. In theorie kunnen we hier met één druk op de knop, vanuit de elektrische engineering in Eplan Pro Panel, de kast en de draadsets helemaal op maat afwerken. Het kableren laten we uiteraard aan onze klanten. Maar we zorgen dat het plug-and-play wordt voor hen. In de praktijk staan misschien nog maar weinig klanten zo ver. Maar het besef is er wel, dat het meer deze richting uit moet.” 

Dat kan stap voor stap bij Rittal. Veel klanten proeven eerst van de service die Rittal levert, alvorens zelf in de machines te investeren. “Een optimale wisselwerking”, zegt Van Bever daarover. “Door beide aan te bieden, kunnen we elke klant de oplossing aanreiken die voor hem het beste werkt.”

Dicht op de markt blijven

Een proces dat ook zeker niet ten einde is dus. “Al doende leert men. Vooral met de laatste nieuwkomer, de Wire Terminal die instaat voor draadconfectie, leren we uit de productie en de vragen van klanten hoe we dicht op de markt blijven. Het team dat aan de slag is in het Rittal Application Center is zeer nauw betrokken bij de machines en enthousiast om alles tot in de puntjes in de vingers te krijgen. Uit het nauwe contact met eindklanten, leren we ook zelf weer hoe we onze machines en processen verder kunnen automatiseren. Elke maand kijken we, samen met onze collega’s van Eplan, wat er nodig is om nog beter bij te blijven in het Rittal Application Center.” ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.