NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Waarom je als bedrijf een digitale mindset moet hebben
De grenzen tussen OT en IT slopen.

Waarom je als bedrijf een digitale mindset moet hebben

Hoe jouw machines het volgende decennium het verschil zullen maken? Met software, ongetwijfeld. Het is de manier om vorm te geven aan de vraag van de consument naar meer gepersonaliseerde producten, aan de schaarste aan mensen, aan de wens om duurzamer te zijn. Machines met gedigitaliseerde diensten, apps dus, die de OEE verhogen, het energieverbruik optimaliseren of predictief onderhoud mogelijk maken. Dankzij Nupano is deze toekomst al binnen handbereik, maar de weg ernaartoe is nog lang. Machinebouwers zullen digitaal moeten beginnen denken. Hoe je daaraan begint? Met een goed gesprek met de mensen van Lenze.

Op grote afspraken zoals Hannover Messe, Logimat of Interpack mocht Lenze uiteraard niet ontbreken. Maar ook op gerichte niche-evenementen zoals Machinebuilding.Live, EtherCAT dagen, Labelexpo, ITMA en in eigen land ABISS was het bedrijf aanwezig. Altijd met dezelfde duidelijke boodschap. “Alles draait om data. Vroeger kwamen mensen naar beurzen om producten te zien, vast te nemen. Software is natuurlijk een pak minder tastbaar. Daarom nemen we de tijd om ons verhaal te vertellen en te tonen hoe we die digitale brug naar de machine willen slaan. Als we als markt niet snel een digitale mindset krijgen, dan zal Europa geen machines meer verkopen. Dan zullen we overvleugeld raken door concurrenten uit Azië”, voorspelt Marc Vissers, marketing & communications manager EMEA bij Lenze.

Door data over je machine te verzamelen, kun je proactief zijn en nieuwe businessmodellen opzetten.

Data om beleving te creëren

Vissers ziet dat hardware steeds meer een commodity aan het worden is. “Wij komen uit de aandrijftechniek en worden nog steeds daarmee geassocieerd. Maar ook wij hebben geleerd om verder te kijken. Door data over je machine te verzamelen, kun je proactief zijn en nieuwe businessmodellen opzetten. Daar ligt de toekomst van machinebouw. Het gaat om meer dan een goed product en ondersteunende service, je moet een klantenbeleving creëren. En dan kun je niet om digitale tools heen.” 

Maar ook niet om samenwerking. Ook dat heeft Lenze goed begrepen. “Open standaarden zijn bij ons de basis, opdat machines en componenten vlot met elkaar kunnen communiceren. Want je moet steeds meer naar het volledige systeem gaan kijken en machines niet meer samenbouwen in functie van de snelheid, maar in functie van de output en de gewenste functionaliteit.”

Waarde van een goed gesprek

Hoe Nupano een rol kan spelen om op een eenvoudige manier werk te maken van de digitale transformatie van je machines, daarover vertelde Lenze op de afgelopen beurzen dus alles. 

“Corona heeft ons twee lessen geleerd. Dat we goed gebruik kunnen maken van (digitale) technologie om beter zaken te doen, maar dat we ook niet om het menselijke aspect heen kunnen. De waarde van een goed gesprek valt niet te onderschatten. Het is de ideale gelegenheid om elkaar bij te praten over de ontwikkelingen in de markt en de uitdagingen en kansen voor de business van je klant, en om nieuwe technologie voor te stellen. Als marketeer geloof ik sterk in alle tools die er vandaag zijn om je boodschap over te brengen, maar je moet de mensen toch regelmatig echt in de ogen kunnen kijken.”

Lenze kan de applicaties van de klant nabootsen, maar alles evengoed digitaal voor ze simuleren.

Nieuwe toepassingen uitwerken in Experience Center

Dat goed gesprek blijft overigens niet alleen tot beurzen beperkt. Klanten zijn bij Lenze ook altijd welkom in het Experience Center, waar het vaak eerder in de diepte dan in de breedte gaat. 

“Concreet gaan we met onze klanten het gesprek aan of hun visie en strategie nog steeds de juiste zijn. En waar er mogelijkheden liggen voor een rendabelere toekomst. We kunnen er hun applicaties nabootsen, maar alles evengoed digitaal voor ze simuleren, mocht de afstand naar Den Bosch te groot zijn. We trekken ze uit hun comfortzone van vandaag om de toepassing te vinden waarmee ze morgen geld kunnen verdienen. Of het nu gaat om aandrijftechniek, digitalisering of automatisering, we maken er graag tijd voor”, besluit Vissers. ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.