Niet buigen of barsten: TUBUS-dempers bij helikoptertransport - Industrial Automation

NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Niet buigen of barsten: TUBUS-dempers bij helikoptertransport

Niet buigen of barsten: TUBUS-dempers bij helikoptertransport

Een helikopter veilig aan de grond zetten is al geen sinecure. Het is echter nog moeilijker om het gevaarte als luchtvracht zonder schade naar een ander land te brengen. Daarom werden speciale luchttransportbeveiligingen van SMJ Sondermaschinenbau GmbH uitgerust met geïntegreerde dempingselementen van ACE Stoßdämfper GmbH.

Wanneer hoogwaardige uitrusting voor reddingsoperaties naar crisisregio’s moet worden vervoerd, is de uitdaging nog groter wanneer er maar weinig ruimte is voor bescherming. Dat is het geval bij een transportvliegtuig waarvoor SMJ Sondermaschinenbau GmbH een uitgekiend bevestigingssysteem ontwikkelde. De te transporteren objecten zijn helikopters die met gedemonteerde rotorbladen in het ruim van een vrachtvliegtuig moeten worden vervoerd. En de afmetingen van het ruim zijn gering: het ruim is maar iets groter dan de helikopter. Om het vliegtuig en de helikopter te beschermen, werd in nauwe samenwerking met de opdrachtgever een landingsbeveiligingssysteem geproduceerd. Daarbij zijn vooral speciale systemen belangrijk die de last over de helikopter verdelen. Er werden uitgebreide berekeningen gemaakt om te kunnen waarborgen dat de belastingen via structuurpunten aan de centrale rotorkop en op de vloer van de cabine zou worden verdeeld. Naast een veilige bevestiging moest ook overbelasting worden tegengegaan. Bij turbulentie, snelle koersveranderingen en het manoeuvreren bij start en landing komen flinke krachten vrij. Omdat helikopters relatief licht zijn en de constructie fragiel, is het niet voldoende om alleen kettingen en spanbanden te gebruiken. Vooral omdat de krachten die tijdens de vlucht inwerken op de helikoper meer dan vier keer het eigen gewicht kunnen bedragen. En dat is zonder de rotorbladen al meer dan 3 ton. Om schade te voorkomen, is perfecte bescherming nodig. Daarom werkte SMJ Sondermaschinenbau nauw samen met ACE Stoßdämpfer GmbH.

TUBUS-dempersTUBUS-demper op maat als sleutel naar veilig transport

Voor het bepalen van het juiste type structuurdemper was een exacte berekening noodzakelijk. Daartoe werd de noodzakelijke energieabsorptie bepaald. Er werd rekening gehouden met het feit dat het landingsgestel tot op zekere hoogte meeveert om in het geval van een harde landing de klap op te kunnen vangen. Dat is echter niet voldoende om beschadigingen bij een harde landing of tijdens het transport te voorkomen. Wanneer bijvoorbeeld een last van 10.000 N verticaal op de helikopter inwerkt, vervormt het landingsgestel met 30 mm. Hoe groter de last, hoe groter de vervorming. Uitgaande van deze waarden moesten de twee geselecteerde TUBUS-veiligheidsdempers beschikken over een specifieke kracht-remkarakteristiek.

De dempers moesten een bepaalde vorm hebben omdat ze in de constructie van het complete dempingssysteem van SMJ moesten passen. ACE maakte daarom klantspecifieke modellen, gebaseerd op deze uitgangspunten. Omdat de veiligheidsdempers voor levering als bewijs voor deze karakteristiek getest moesten worden, werd bij de ontwikkeling in tests met verschillende belastingen gewerkt. De speciaal aangepaste TUBUS-veiligheidsdempers zorgen ervoor dat er nog eens 124 kN extra energie geabsorbeerd kan worden en voorkomen daarmee dat de helikopter bijvoorbeeld bij een harde landing beschadigd raakt.

De speciaal aangepaste TUBUS-dempers uit de serie TC-S zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor gebruik in kraaninstallaties en voldoen aan de internationale industriestandaards van Occupational Safety and Health Administration (OSHA) en Crane Manufacturers Association of America, Inc (CMAA). De TC-S modellen worden gekenmerkt door een zogeheten duaal concept van twee dempende structuurlichamen die in een enkel machineonderdeel met elkaar zijn verbonden, waardoor de vereiste veerconstante voor kraaninstallaties wordt bereikt. ACE heeft voor de hierboven beschreven toepassing de diameter aangepast en elke op maat gemaakte TUBUS uitgerust met een extra lange slaglengte van 146 mm. De eerste luchttransporten verliepen naar volle tevredenheid van alle betrokkenen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?