Sinds deze zomer zit de Belgische website van Phoenix Mecano in een nieuw kleedje. De bedoeling is om voortaan in elk land een uniform verhaal uit te dragen. De kern van de boodschap? Tonen hoe het bedrijf oplossingen aanreikt aan klanten in behuizingen, werkplaatsinrichtingen en lineairtechniek. “We hebben meer dan alleen maar goede producten. Het is vooral met de kennis en expertise die we in huis hebben dat we het verschil maken. Dat we de uitdagingen van onze klanten aangaan en de grenzen van het mogelijke verleggen,” aldus Tanja De Rycke, management assistant & marketingverantwoordelijke bij Phoenix Mecano.
Streven naar meer is het motto van Phoenix Mecano. Het eerste beeld dat je ziet als je de nieuwe website opent, vat dat perfect samen. Een kleine jongen kijkt met grote ogen naar hoe zijn zeepkist getransformeerd is in een ware F1-bolide. Niet dat het Zwitserse technologiebedrijf zich op de autosport wil gaan toeleggen, maar het wil zijn klanten wel helpen dromen van de toekomst. “Voorheen lag de focus op de producten die we aanboden. Al die informatie (artikelnummers, technische gegevens, catalogi, contactpersoon …) is nog steeds aanwezig, maar er ligt nu een laagje over. We vertrekken vanuit de toepassing en hoe we samen met onze klanten tot een goede oplossing voor hun probleem komen met alles wat we in ons aanbod hebben.”

Want dat gaat een stuk breder dan alleen maar producten in de drie domeinen waarin Phoenix Mecano gespecialiseerd is, namelijk behuizingen, werkplaatsinrichting en lineairtechniek. “Klanten zijn zich niet altijd bewust van het feit dat we ook heel wat diensten leveren. Van het mee uitdenken en uittekenen van oplossingen tot extra coatings of bedrukkingen om producten helemaal naar wens af te werken. We proberen onze klanten zo goed mogelijk te ontzorgen.”
Een van de nieuwigheden in dat al uitgebreide aanbod zijn de lean workshops. “Veel klanten worstelen vandaag met inefficiënties in hun assemblageprocessen. Tijdens een workshop van een dag leggen we de pijnpunten bloot en maken we een mock-up van een werkpost om te tonen hoe het beter kan en wat dat dan oplevert,” vat De Rycke samen.
Salesmanager voor Phoenix Mecano, Bert Mornie, is een van de specialisten die zich met deze lean workshops bezighoudt. “Dat levert telkens waardevolle inzichten op voor klanten, net omdat we het heel pragmatisch en concreet houden. We vertrekken echt vanuit hoe er vandaag gewerkt wordt en wat die specifieke werkpost nodig heeft om de assemblagetijd te verkorten, de doorlooptijd te reduceren, de efficiëntie op te drijven … Aan het einde van de dag meten we alles op en maken we een offerte voor de klant. Zo weet hij perfect wat het hem kost, maar ook wat het hem oplevert in de praktijk.”

Phoenix Mecano gelooft er hard in dat er nog veel productiviteitswinst mogelijk is door met een slimme bril naar de werkplek te kijken. Het blijft ook zelf met nieuwe oplossingen op de proppen komen. Een perfect voorbeeld daarvan zijn de cobots van DOBOT. “Een ideaal hulpmiddel voor het beladen en ontladen van machines. In ons hoofdkwartier in Deinze beschikken we over een demorobot. Daar kunnen we samen met de klant analyseren wat de juiste ‘arm’ voor zijn toepassing is en wat hij nodig heeft om er een totaaloplossing van te maken die goed werkt. Het mooie aan de technologie van DOBOT is haar eenvoud. Alle bewegingen kunnen via teach-in aangeleerd worden; je hoeft er dus geen programmeur voor in huis te hebben.”
Deze cobots worden voorlopig enkel in het thuisland, Luxemburg en België aangeboden. “Automatisering is de sleutel tot de slimme werkplaatsen van morgen. Naast cobots bieden we daarom ook AMR’s aan om de interne logistiek bij klanten te optimaliseren. Maar efficiëntiewinst kan evengoed in kleine, quasi onzichtbare verbeteringen zitten.” Mornie geeft het voorbeeld van een andere nieuwigheid in het gamma: het E-paper Label. “Dit kadert in de trend naar een papierloze werkplek. Informatie zoals order- en productgegevens, QR-codes, opslaglocaties en meer kan eenvoudig via NFC worden overgebracht. De labels zijn herprogrammeerbaar en werken zonder batterijen, wat ze meteen ook tot een duurzame oplossing maakt.”