Hoe uw toevoerketen intact houden post-corona? - Industrial Automation

NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Hoe uw toevoerketen intact houden post-corona?

Hoe uw toevoerketen intact houden post-corona?

De meeste landen komen nu stap voor stap uit de lockdown waar het Covid-19 virus hen in gedwongen had. Bedrijven staan dan ook te popelen om er weer vol tegenaan te gaan. Maar wat met de vraag? Hoe zal de markt zich herstellen van deze pandemie? Misschien is het beter om de vraag te stellen hoe de toevoerketen zal reageren. Dat is alvast het uitgangspunt in de recent verschenen studie van professoren Jan Fransoo (Kuehne Logistics University, Eindhoven University of Technology) en Maximiliano Udenio (KU Leuven).

Uit logistieke studies blijkt dat de impact van een plotse vraag en shockeffecten in de toevoerketen bijzonder groot kunnen zijn. Nog maar de kleinste verandering in consumentengedrag zal in feite al een spiraal van gevolgen verder in de keten in gang steken. Gevolgen die nog erger gemaakt worden wanneer er weinig transparante informatie beschikbaar is en er lange doorlooptijden zijn. Typische bedrijven die maar op het eind van zo een keten komen, zijn de chemische en halfgeleiderindustrie. Zij zullen hun toevoerlijnen dus heel nauwkeurig moeten bewaken want ook na de lockdown kunnen er tekorten ontstaan. Hoewel de Covid-19 crisis zijn gelijke niet kent, zijn er wel parallellen te trekken met de crisis die ontstond na het faillissement van de Lehman Brothers in 2008. Met dat in het achterhoofd zijn er lessen die we kunnen trekken om ongehavend door de moeilijke tijden die volgen te komen.

Durf uw productie in plaats van voor de komende twee weken in te plannen al te programmeren voor drie à vier maanden.

 

Grote voorraden opgebouwd

In heel wat toevoerketens, vooral waar de grondstoffen van meerdere niveaus en andere continenten moeten komen en de componenten zelf ook lange doorlooptijden kennen, zullen de voorraden de komende maanden toenemen tot dramatische niveaus. Dit zal meerdere maanden duren, waardoor ze ook quasi geen bestellingen meer plaatsen bij de bedrijven eerder in de toevoerketen tot de productie weer op gang komt en de vraag begint toe te nemen. Verwacht wordt dat de opgebouwde voorraden pas vanaf het einde van deze zomer weer zullen beginnen slinken. De productie voor componenten met een lange doorlooptijd, moet dus al voor dit moment weer zijn opgestart. Zoniet, (en dit is hoogstwaarschijnlijk het geval in toevoerketens die niet geïntegreerd zijn en die weinig zichtbaarheid kennen) zullen er tekorten beginnen ontstaan in de late zomer en het begin van de herfst. Dit zal te vergelijken zijn met de tekorten die ontstonden in veel toevoerketens in de lente van 2009. Echter in markten waar de vraag bijna volledig weggevallen (bijvoorbeeld automotive) is voor een langere periode (door de lockdowns) zal het effect op de dynamiek van de toevoerketen klein zijn. Net waar het Covid-19 virus minder hard heeft toegeslagen zullen de interacties in de toevoerketens complex worden en uiterst gevoelig aan tekorten. Bedrijven die beslissen om hun voorraad af te bouwen de komende maanden, kunnen zich wel eens in de eigen voet schieten.

Transparantie en informatie sleutel tot herstel

Maar hoe kunnen we deze problemen dan vermijden? Transparantie! Om de eigen voorraden goed onder controle te hebben is het belangrijk om te weten wat er gebeurt voor en achter u in de toevoerketen. De voorbije maanden is er eigenlijk meer geproduceerd dan de vraag groot was, waardoor er een ongelooflijke surplus is gecreëerd. Een die pas binnen enkele maanden zal weggewerkt zijn. U zal dus een inzicht moeten krijgen in hoe uw leveranciers en klanten de komende zes à acht maanden zullen evolueren om uw eigen voorraad optimaal te beheren. En geef zelf ook het goede voorbeeld. Durf uw productie in plaats van voor de komende twee weken in te plannen al te programmeren voor drie à vier maanden. Zo kunnen uw leveranciers zich ook beter voorbereiden en aanpassen aan uw noden. Het is nu belangrijk om verder vooruit te kijken om een passende strategie op het getouw te zetten. Bedrijven die enkel de financiële doelen op korte termijn zien zullen ongeïnformeerde beslissingen maken en hun voorraden wegwerken en zouden later wel eens met de gebakken peren kunnen zitten.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?