Straddle carriers krijgen tweede adem - Industrial Automation

NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Straddle carriers krijgen tweede adem
CSP ZeebruggeTerminals heeft de ambitie om per jaar twee à drie straddle carriers te behandelen.

Straddle carriers krijgen tweede adem

Straddle carriers zijn belangrijke voertuigen op een overslagterminal als deze. Een betrouwbare werking is dan ook cruciaal. Om onverwachte stilstanden te vermijden en hun levensduur te verlengen ging CSP Zeebrugge Terminals in zee met ABC Industrial Parts om de drives preventief te reinigen en te reviseren.

Tekst en beeld Valérie Couplez

De haven van Zeebrugge heeft enkele onmiskenbare troeven. De directe toegang van de Noordzee tot de terminal met een kaaimuur van 1,2 km is er daar zeker één van. Maar ook de infrastructuur mag er wezen. Met onder meer zeven ship-to-shore kranen met een reikwijdte van 65 m (wat zich vertaalt in 24 containers in de breedte van het schip) en een hijshoogte van 53 m, 22 stradle carriers en 2.340 m spoorlijn is CSP Zeebrugge Terminals perfect uitgerust om zelfs containerreuzen te ontvangen. Vandaag wordt bijna 1 miljoen TEU behandeld, de ambitie is om op termijn 3 miljoen te bereiken. De technische dienst speelt daar een ondersteunende rol in. Energy specialist Steven Lowyck: “We willen de terminal uitbouwen tot een future proof en een state-of-the-art hub voor containeroverslag. Dat wil zeggen dat we de komende jaren nog veel uitdagingen hebben. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met een project om de verlichting te vervangen over de hele yard door slim gestuurde leds, waardoor het totale energieverbruik met 20% zal verminderen. We willen in alles wat we realiseren innovatief zijn.”

Levensduur straddle carriers verlengen

Een ander mooi voorbeeld is de aanpak van het onderhoud van de straddle carriers. Er rijden 22 van deze containerliften rond bij CSP Zeebrugge Terminals. Belangrijke werk­krachten dus om de containers van en naar de juiste locatie te brengen. “In een eerder project hadden we samen met ABC Industrial Parts bepaalde onderdelen van de ship-to-shore kranen laten reviseren in plaats van ze te moeten vervangen, wat een gigantische investering zou betekenen. Dus waarom dat ook niet toepassen op onze straddle carriers? En meer bepaald op de drives. Ervaring had ons immers al geleerd dat wanneer een drive sneuvelt, de schade meestal bijzonder groot is en dus moeilijk op een rendabele manier te herstellen. Bovendien zouden we zo hun levensduur aanzienlijk kunnen verlengen”, vat control engineer Bart De Roo samen. Wederom een kolfje naar de hand van ABC Industrial Parts. Want de samenwerking aan de ship-to-shore kranen was bijzonder vlot verlopen.

Bart De Roo (links) en Steven Lowyck: “Door onze kennis te documenteren en die naast de expertise van ABC te leggen zijn we er in geslaagd om de levensduur van de straddle carriers te verlengen.”

Nauw overleg met ABC

Sindsdien levert CSP Terminals Zeebrugges de drives uit de straddle carriers systematisch aan bij ABC Industrial Parts. Aangezien elke straddle carrier er in totaal zeven bevat, is dit een flink uit de kluiten gewassen project. CSP ZeebruggeTerminals heeft de ambitie om per jaar twee à drie straddle carriers te behandelen. Lowyck: “We willen hier eigenlijk een volledige set in reserve hebben voor het geval er een straddle carrier uitvalt. Op die manier kunnen we productiestilstand vermijden. We halen de drives er zelf uit en bezorgen ze aan ABC. De drives worden volledig gedemonteerd en aan een grondige reiniging onderworpen. Alvorens de ouderdomsgevoelige componen­ten te vervangen, wordt de drive grondig geïnspecteerd. Is er een herstelling nodig dan gebeurt dat altijd in nauw overleg om te zien of de meerprijs te rechtvaardigen is.” Een bekend probleem zijn bijvoorbeeld lekkende condensatoren. Het zuur tast de onderliggende printplaat aan. “Er heerst vaak de misvatting dat elektronica eeuwig meegaat. Niks is minder waar. De elektronica in onze straddle carriers is niet alleen gevoelig aan veroudering, maar heeft ook te lijden onder het maritieme klimaat. Door ze preventief te reviseren zullen we de levensduur bijna kunnen verdubbelen”, weet De Roo.

Flexibiliteit en leergierigheid sleutels tot succes

Om de revisies op een vlotte en efficiënte manier te laten verlopen heeft ABC Industrial Parts, in hun hoofkantoor in Kruisem, zelf een testopstelling opgebouwd. Hiermee konden ze een professionele en kwalitatieve aanpak garanderen. De Roo: “Samenwerking is cruciaal in dit project. Refu drives zijn zeer specifieke en dure componenten die niet tot de standaarddrives behoren. Door onze kennis te documenteren en die naast de expertise van ABC te leggen zijn we er toch in geslaagd ze een tweede adem te geven. Dat ABC bereid was om die steile leercurve te doorlopen en ook te investeren in de nodige apparatuur zegt iets over hoe flexibel en leergierig ze daar zijn. Een zeer fijne partner om mee samen te werken.” CSP ZeebruggeTerminals is tevreden dat ze deze stap gezet hebben om toekomstige defecten te vermijden. “Door de ouderdom van de drives wordt de nood hoger. Maar dankzij de samenwerking met ABC blijft alles hier vlot draaien en kunnen we stap voor stap ons rollend materieel blijven vernieuwen zonder plots voor zware, onverwachte investeringen en stilstanden te staan”, besluit Lowyck.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?