- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Ook de fabriek van Schneider Electric in Ukkel, waar jaarlijks 6 miljoen stukken van de band lopen, transformeerde tot zo’n “smart factory”, dankzij het eigen Schneider Electric EcoStruxure™ platform.
Met EcoStruxure™ brengt Schneider Electric de digitale omslag in de praktijk. Kort gezegd is EcoStruxure™ een open IioT platform dat uit drie hoofdlagen is opgebouwd. Het basisniveau heeft betrekking op de onderling verbonden componenten/apparatuur/instrumentatie. Denk bijvoorbeeld aan drives, motorstarters, energiemetingen en sensoren. Op het middenniveau gaat het om de besturing, bewaking en de controle van de applicatie. Het derde niveau organiseert het beheer en optimalisatie van de installaties en de “operations”. EcoStruxure biedt transparantie en cyberveiligheid tussen deze niveaus.
De Schneider fabriek in Ukkel brengt dit alles in de praktijk. Het uitrusten van de machines met slimme sensoren zorgt ervoor dat de onderhoudsmanager sneller over veel meer informatie beschikt. Hij krijgt dus een beter zicht op de toestand van het productiepark waardoor technische interventies en onderhoud efficiënter kunnen worden ingepland. De EcoStruxure™ Machine Advisor genereert daarvoor een dashboard met de belangrijkste indicatoren.
Doordat gegevens digitaal beschikbaar zijn, verliest men minder tijd met rapportage. Zo is er meteen meer tijd voor het verbeteren van de apparatuur en het verhogen van de productiviteit. Schneider wil er uiteindelijk toe komen dat het onderhoud automatisch gepland wordt, op basis van de verzamelde data. De dagelijkse praktijk toont dus aan dat remote handelingen en geconnecteerd zijn grote voordelen kan opleveren. Dat is zeker het geval voor automatisering van machines, industrie en infrastructuur.
Maar er is meer. Schneider gebruikt augmented reality voor het opleiden van de operatoren, en 3D printing voor het ontwikkelen van prototypes. “Daarmee willen we kunnen beantwoorden aan de steeds evoluerende verwachtingen van onze klanten. Voor een hogere servicegraad en nog hogere kwaliteitsvereisten”, zegt Augustin Ernst van Schneider Electric.
Dankzij de ervaringen in de eigen fabriek kan Schneider Electric zijn klanten nog beter bijstaan in hun digitale transformatie. Het is dus ook een visitekaartje voor nieuwe technologieën. “We kunnen zo aan onze klanten in de praktijk demonstreren tot wat we in staat zijn met slimme IioT oplossingen. Bovendien bieden we de klant ook opleidingen en een dienst na verkoop aan, zodat het digitale transformatieproces soepel verloopt. De nieuwste technieken in dienst van een perfecte service aan de klant”, voegt Nacera Boumaza toe.